Komise by se měla zabývat sporem o závady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice. Stát se kvůli tomu pře přibližně tři roky se stavebními firmami, vede i arbitráže v souvislosti s účtováním valorizací. V přijatém usnesení ukládá komora rovněž prověřit činnost orgánů činných v trestním řízení v rámci vyšetřování údajně předražené a nekvalitní stavby.

Komise by měla podle její iniciátorky Olgy Havlové (VV, za Úsvit) odpovědět na otázky, jaká pochybení při stavbě vznikla a kdo je způsobil. Dálnice je postavena na špatném podkladu a vlní se, hrozí sesuv opěrných zdí, mosty mohou při větší zátěži spadnout, vyjmenovala Havlová.

Prachař iniciativu vítá

Ve čtvrtek podpořila návrh většina Sněmovny napříč politickým spektrem. Za vznik komise se přimluvil i ministr dopravy Antonín Prachař (ANO). „Takovouto iniciativu jednoznačně vítám,“ prohlásil a slíbil, že poskytne vyšetřovatelům z řad poslanců potřebné podklady.

Komisi má tvořit devět poslanců. Dva z nich budou z ČSSD, dva z ANO a zbylé strany budou mít v komisi vždy po jednom poslanci. Svou poradní funkci už dříve nabídla bývalá šéfka kontroly při ŘSD Miloslava Pošvářová. Komise se má scházet po dobu půl roku, a to minimálně jednou měsíčně.

Poslanecká komise by měla zjišťovat, kdo je zodpovědný za problémy s dálnicí, případně jak bude potrestán. Měla by také přijít s návrhem, co změnit, aby v budoucnu podobná situace nenastala.

Spor o vady vypukl v roce 2011, kdy Ředitelství silnic a dálnic nechalo provést na poškozených úsecích kontrolní vrty. Ředitelství tvrdí, že zhotovitel nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Stavební firma Eurovia s tím nesouhlasí a říká, že použitý materiál objednalo ŘSD.