Vládní koalice nakonec ustoupila a chce s opozicí o zákonu jednat. Premiér Sobotka nabídl změny některých parametrů, například zkrátit funkční období u generálního ředitele státní správy ze sedmi na tři roky. Je to pro vás přijatelný kompromis?

Je pozitivní, že koalice pochopila, že musí jednat. Musím ale podotknout, že zbytečně promarnili čtyři měsíce. Mezi prvním čtením, kdy protlačili text, který potom zahodili a napsali text zcela nový, a druhým čtením s námi nikdo nejednal. To se pouze mezi sebou hádali o tom, kdo tam zaujme jakou pozici.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Tuto dobu promarnili, mohli jednat s námi a dnes mohl být ten návrh úplně někde jinde. Ale návrhy na pouze parametrické změny nemohou postačit. My naprosto nesouhlasíme s koncepcí, která obsahuje kromě jiného generální ředitelství na úřadu vlády. A tudíž je zcela jedno, jestli by to funkční období bylo na sedm nebo na tři roky. My bychom s tím nesouhlasili, ani kdyby nám koalice nabídla, ať si generálního ředitele najmenujeme sami.

Proč? 

Ten koncept, jak je teď postaven, není veřejná služba pro lidi, to je citadela úřednické šlechty. My se nechceme podílet na schválení zákona, který bude pevností úřednické šlechty, ale chceme zákon, který bude efektivní službou pro občany.
Máme sice minimalistické požadavky, ale i ty znamenají jiný koncept zákona.

A já doufám, že v tom následujícím týdnu se shodneme na novém politickém zadání, na jehož základě se zákon během čtrnácti dnů dá snadno přepsat, a pak to můžeme všichni schválit.

Podle vlády ale kdekoli zákon o státní službě mají, existuje koordinační úřad, který má pod palcem státní tajemníky.

Proti koordinačnímu místu nic nemáme. Technicky je na to v současnosti vybaveno ministerstvo financí. Ještě lepší by možná bylo, kdyby koordinačním místem bylo ministerstvo vnitra, protože to je v podstatě ministerstvem státní správy.

Koordinační místo systemizace státní správy být musí, ale my nesouhlasíme s tím, aby to bylo na úřadu vlády, a nesouhlasíme s pravomocemi, které by měl mít generální ředitel.

Spousta zemí, které to zkoušely, od toho nakonec ustoupila. I tak výsostně kancléřský systém, jako je Německo, nemá generální ředitelství ve spolkovém kancléřství. Ani Rakousko ho nemá. Slovensko, které to zkoušelo, od toho rychle odešlo. My touto slepou cestou jít nechceme.

Má potom smysl jednat, když koalice z principů ustoupit nechce?

Jednat má smysl vždy. Pokud má koalice zájem, aby zákon byl schválen, tak přepíše zákon na základě, na kterém se shodneme. Jestli chtějí jednat jen o parametrech, tak nám to nedostačuje.

Když se neshodnete, budete dál obstruovat a bránit schválení zákona? 

Odmítám, že by šlo o obstrukce. My jsme zvolili zcela legitimní cestu, jak nedovolit, aby schválili mimořádně špatný zákon. A my na této cestě budeme pokračovat dál, dokud koalice nepochopí, že daleko lepší pro budoucnost ČR a pro stabilitu státní správy je dohodnout se na něčem, pro co budeme hlasovat všichni.

Když si vezmete diskusi za poslední tři týdny, tak si můžete všimnout, že s našimi názory nemají problém ani v KDU-ČSL, ani v hnutí ANO, ani velká většina v klubu ČSSD. Kdo nechce ustoupit, jsou pánové Sobotka a Dienstbier. Teď je to také věcí diskuse uvnitř klubu ČSSD. Ten zákon není pouze sporem mezi koalicí a opozicí.

Když se neshodnete, tak od Nového roku začne platit zákon z roku 2002. Podle premiéra je jejich návrh mnohem lepší a méně rozpočtově náročný než ten 12 let starý.

Ten zákon z roku 2002 soc. demokraté několikrát odložili, protože ho sami považují za nevhodný zákon. My ho také pokládáme za nevhodný. Takže předpokládám, až navrhneme na podzim další odložení, tak s tím budou souhlasit.

Pokud budou trvat na tom, že má zákon, který sami považují za špatný, platit 1. ledna 2015, tak se obávám, že otevřou Pandořinu skříňku a můžeme začít diskutovat o tom, co všechno vstoupí v účinnost 1. ledna 2015.

Je pro vás argument, že byste se měli na zákonu o státní službě shodnout kvůli tomu, aby nebylo pozastaveno čerpání evropských fondů?

Myslím, že se už jednoznačně prokázalo, že je to nepravdivý a falešný argument. Unie sama v připomínkách, které nám pan ministr Dienstbier tajil, říká, že kvalita má přednost před rychlostí. A závazek, že zákon vstoupí v účinnost 1. 1. 2015, je závazek, který si do smlouvy o spolupráci chtěla dát česká vláda sama.

Tak bude na české vládě, aby Evropské komisi vysvětlila, že v zájmu dohody napříč politickým spektrem to bude trvat o tři čtyři měsíce déle. Což není žádný problém a což podle mých informací nebude za problém považovat ani Evropská komise.

Nebyla chyba, že jste na čtrnáct dní odjel na dovolenou zrovna v době, kdy se řešil tak zásadní zákon ve Sněmovně?

Nejsme strana jednoho muže a mí kolegové mne skvěle zastoupili. A já se s radostí v pondělí znovu vrhnu do práce a oni budou chvíli odpočívat. My jsme mimořádnou schůzi nesvolali, neviděli jsme pro ni důvod.

Ta schůze nás navíc velmi překvapila, protože všichni se obávali tzv. obstrukce ze strany opozice, ale když si prohlédnete stenoprotokoly z jednání, tak uvidíte, že problém se zákonem o státní službě zabral jen čtyři hodiny. Ten zbytek si svými zmatky, vnitřními hádkami a neústavními postupy během těch uplynulých čtrnácti dní koalice zařídila sama. V tom bych jim nijak nepomohl.

Říkáte, že vás kolegové dostatečně zastoupili, ale roli lídra pravicové opozice místo vás převzal šéf klubu ODS Zbyněk Stanjura.

My takto nesoutěžíme. V rámci projednávání zákona o státní službě máme s ODS velmi pevnou dohodu o společném mandátu. Já jdu v pondělí na pozvání na schůzku s panem premiérem a pana kolegu Stanjuru jsem o tom informoval. Také to necítil úkorně, protože já panu premiérovi zdůrazním, že mám společný mandát obou klubů.

Budete jednat ještě před večerním jednáním všech zástupců politických stran?

Ano. Pozval mě na 14. hodinu na úřad vlády.

A proč vás pozval na separátní jednání? 

Počítám, že budeme jednat o služebním zákonu.

Proč, když je na toto téma večer jednání všech? 

Čím víc se jedná, tím lépe. Když mě někdo pozve na jednání, tak jdu.

Zmínil jste neústavní postupy ve Sněmovně, asi jste narážel na proceduru při rušení zákona, kterým se měla snížit spotřební daň. Co říkáte na to, že koalice snížila spotřební daň, aniž vlastně chtěla? 

Naposledy nezvýšil spotřební daň ministr Kalousek, jak nepravdivě informoval pan ministr Babiš v parlamentní diskusi, ale pan ministr Janota ve Fischerově vládě. Já jsem byl po celé období, co jsem byl ministr, pod drtivou kritikou soc. demokracie, která mi vyčítala, že to nechci snížit zpátky, a aktivně to navrhovali.

Pan poslanec Urban byl tedy naprosto konzistentní v tom, co říká, a tím, co soc. demokracie prosazovala poslední čtyři roky. Chování pana premiéra a většiny klubu soc. demokracie k návrhu pana poslance Urbana mně připomnělo starý a pravdivý bonmot. Kdo je to stranický úchylkář? To je člověk, který jde rovně, když strana kličkuje.

Je podle vás na místě podat ústavní stížnost na způsob, jakým vláda tento zákon vrátila na pořad schůze a pak zvýšení sprovodila ze světa? 

Co předvedli poslanci vládní koalice, je za hranicí slušnosti a za hranicí ústavnosti. My jsme pro ten zákon nehlasovali. Ale odhlasovat zákon a pak ho po
70 minutách změnit a také změnit názor 17 poslanců jen proto, že první místopředseda vlády seřve předsedu vlády a ten ztratí hlavu a odvahu a seřve poslance svého klubu a ti také ztratí hlavu, to tu ještě nebylo. Podle mého je to prolomení demokratických mechanismů.

Ekonomice se začalo dařit, zlepšují se i prognózy. Čím budete chtít ostřelovat vládu v předvolební kampani, když bude mít na své straně lepšící se ekonomiku?

To, že se ekonomice daří, není zásluha této vlády. Stejně bláhové by bylo, kdybychom si chtěli zásluhy přisuzovat my. My máme zásluhu na tom, že hospodářský růst, který je tažen vnější poptávkou, může tato vláda budovat na zdravých ekonomických základech. To ale může, jen když nerozvrátí veřejné rozpočty, k čemu má ale nakročeno.

Hnutí ANO má v Praze už třetího lídra. Jedničkou se stala Adriana Krnáčová, protože Martina Schopperová to po pár dnech vzdala. Máte z toho radost, protože hnutí ANO může být největším konkurentem vaší jedničce primátoru Hudečkovi, který má na krku obžalobu kvůli kauze Opencard? 

To bude hlavně střet idejí a koncepcí, ani ne střet lídrů. Na té rychlé výměně lídrů ANO je hlavně půvabný slogan paní Schopperové. Když se ujala kandidátky, říkala, že nechce, aby Praze vládly náplavy (v narážce na to, že je HudečekOlomouce – pozn. red.). Zřejmě na základě tohoto sloganu Bratislavan Babiš paní Schopperovou nahradil Bratislavankou Adrianou Krnáčovou. Podle mého je to transparentní.