Generátor má výkon přibližně šedesáti osobních aut a dorazil do elektrárny v pondělí dopoledne ze své poslední zastávky v Kutné Hoře, kde byl usazen do na míru vyrobeného seismicky odolného kontejneru. Pro celé zařízení jsou však potřebné tři.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

„V prvním je vlastní motor, ve druhém naftové nádrže o objemu kolem osm tisíc litrů a třetí chrání systémy nutné pro chlazení motoru,“ popsal Právu záložní systém projektový manažer Pavel Krejčí.

Zkompletované zařízení váží 130 tun a do Temelína jej převážela speciální souprava o délce téměř 25 metrů.

Plně funkční na podzim

K napojení nového dieselgenerátoru na systémy elektrárny dojde během současné výměny části výměny paliva druhého bloku, která probíhá od konce dubna. Stejná úprava čeká letos i první blok.

Na podzim by měly být obě dieselgenerátorové stanice, za 430 miliónů korun plně funkční. Ředitel JETE Miloš Štěpanovský v pondělí při setkání s novináři v této souvislosti poznamenal, že s ohledem na počet a nezávislost systémů zajišťujících elektřinu v případě mimořádné události, je nanejvýš pravděpodobné, že nové motory budou burácet jen při pravidelných zkouškách.

Každý z nich je určen pro daný blok, ale v případě potřeby je možné připojit je i k bloku sousednímu. Umístěny jsou i přes vysokou odolnost ochranných obalů stranou od vysokých budov, které by je v případě zemětřesení mohly poškodit a ČEZ tak pokračuje v realizaci opatření přijatých na základě zátěžových testů Evropské unie. Od roku 2011 jich už proběhly tři desítky.