Dva revizoři svolili k otevřenému rozhovoru o agresivitě ze strany cestujících. Ještě před tím mi na dokreslení představy ukazují své ruce s pokřivenými a pohmožděnými prsty po konfliktech s černými pasažéry. Oba muži chtějí zůstat v naprosté anonymitě, a to jednoduše ze strachu kvůli neustálým výhružkám a útokům. Říkejme jim proto třeba Petr a Karel.

„Cestující jsou si dobře vědomi, že revizor ve službě má velmi malé pravomoci na to, aby vymohl pokutu. Často nás proto většinou slovně napadají. Nejhorší je, že se na jejich stranu přidávají i cestující, kteří jízdenku mají a těchto neplatičů se zastávají,“ začíná se zkušenostmi Petr, který poprvé držel revizorský odznak v roce 1981, kdy tuto práci dělal externě při zaměstnání. Od roku 1993 pak nastálo.

Do konfliktů s cestujícími se prý dostávají každou druhou směnu. Ačkoliv napadení oproti loňsku nepřibylo, agresivita cestujících podle DPP naopak vzrůstá. Napadají je jak slušně vypadající lidé, tak i na první pohled problémové typy.

Nejčastějšími úrazy jsou zhmožděniny a podlitiny v obličejové části hlavy způsobené hlavičkou nebo ránou pěstí.mluvčí DPP Aneta Řehková

„V tomhle je těžké dělat rozdíly. Třeba slušně oblečený kravaťák mi zlomil prst. Nejhorší jsou večerní a noční služby s cestujícími mezi 18 - 22 lety. Když se setmí, je agresivní každý druhý,“ říká Karel, který se své práci věnuje necelých 14 let.

Také vzpomíná na jeden ze svých nejhorších zážitků, který se stal před dvěma lety ve stanici Jiřího z Poděbrad. Trojici revizorů napadl mladík, protože neměl lístek. „Tři nás dokopal. Já jsem byl jeden z nich. Kopnul mě do hlavy a měl jsem zablokovanou krční páteř.“

Modřiny v obličeji

"Nejčastějšími úrazy jsou zhmožděniny a podlitiny v obličejové části hlavy způsobené hlavičkou nebo ránou pěstí. Výjimkou nejsou kopy nebo použití sprejů," uvedla mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

DPP loni zaznamenal rovněž napadení revizora nožem, kdy mu v listopadu 2013 jeden z cestujících způsobil bodnořezné rány v obličeji a na rameni. V září a listopadu loňského roku pak další napadli revizory se střelnou zbraní.

Revizorům vadí prsty na tlačítku

Spory mezi cestujícími a revizory vznikají i kvůli takzvaným SMS jízdenkám. Podle předpisu musí cestující poslat jízdenku a počkat až mu přijde na mobilní telefon, než vstoupí do placeného prostoru metra, tramvaje nebo autobusu. „Denně máme několik případů, kdy cestující nastoupí do dopravního prostředku a teprve začne posílat SMS jízdenku. Nebo mají připravený prst na tlačítku a čekají, jestli neuvidí revizora,“ upřesňuje Petr.

Podnik zaměstnává 162 revizorů. Ve všední dny je v terénu každý den průběžně asi 100 kontrolorů, o víkendech pak zhruba 60. Loni firma získala z pokut za černé pasažéry více než 136 miliónů. Revizoři celkem loni zkontrolovali téměř sedm miliónů cestujících a odhalili více než 235 tisíc černých pasažérů.

„Jakou mám provizi ze zaplacené pokuty, se ani neptejte. Protože kdybych vám to řekl, tak si lidi budou myslet, že jsme blázni, když tuhle práci děláme za tyhle peníze,“ uzavírá Karel.