Hlavní obsah

Linka bezpečí je sama v nebezpečí

Právo, Stáňa Seďová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Linka bezpečí, která v Česku funguje pro malé klienty již dvacátým rokem, se ocitla v takové finanční krizi, že se na ni dnes dovolá jen každé čtvrté dítě, řekl její ředitel Richard Schinko. Přitom loni její konzultanti podle něj předali lékařům nebo sociálním pracovníkům každý týden jedno dítě týrané či zneužívané, a také to, jež chtělo spáchat sebevraždu.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Z generace, která jako první vytáčela ještě z telefonních budek linku 116 111, jsou nyní dospělí. Na Linku bezpečí se obracejí děti a studenti do 26 let už od roku 1994, každý den v roce, nonstop, vždy zdarma a anonymně. V posledních letech přibyl ještě chat, e-mailové poradenství a rodičovská linka první pomoci.

Dvacátý rok své existence se však Linka bezpečí ocitla v nebezpečí. „Od roku 2014 se v omezeném provozu denně dovolá na linku v průměru 526 dětí. Na rozdíl od období let 2009 až 2013, kdy naši konzultanti vyřídili 669 hovorů, se tak průměrně dovolá až o čtvrtinu méně dětí,“ přiznal ředitel linky Schinko.

Linka bezpečí získává státní dotace, ty však tvoří jen třetinu celoročního rozpočtu, který je letos 19,5 miliónu korun. Služby spojené s voláním zajišťuje a financuje Telefónica O2, zbytek linka dostává od firem a dárců. Letos se přísun peněz zadrhl a v důsledku toho tento rok ze dvou telefonních centrál běží jen jedna a místo sedmi operátorů zvedají během dne telefony jen čtyři.

Sbírka na pomoc
„Abychom mohli fungovat standardně, je naší potřebou a přáním získat pět miliónů korun. Proto jsme se rozhodli vyhlásit veřejnou sbírku. Ta by nám měla pomoci, aby se situace zlepšila a děti se mohly dovolat včas. Lidé mohou poslat finanční pomoc na účet 3856680/0300 nebo zaslat i DMS. Tu ve tvaru DMS LINKABEZPECI na číslo 87 777,“ prosí případné dárce ředitel linky

Podle údajů mobilního operátora Telefónica O2 volají děti na Linku bezpečí nejčastěji z Jihomoravského kraje (18 %). Loni se odtud dovolalo 4625 dětí. Na dalších místech jsou Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Necelých šest procent hovorů přišlo z Prahy, nejméně pak z Karlovarského kraje. Nejčastějšími volajícími jsou dívky mezi 13 a 15 lety.

Kvůli vztahům s vrstevníky volají nejčastěji děti ve věku 10 až 12 let. Strach z nepochopení, rodinné vztahy a šikanu nejvíce řeší volající mezi 12. a 15. rokem. Starší se pak na konzultanty, kterých pracuje na Lince bezpečí sto, obracejí s úzkostmi, depresemi, sebevražednými myšlenkami a sebepoškozováním.

Pro záchranu života 

I když primárně má linka pomáhat s drobnými problémy a působit preventivně, průměrně jednou týdně řeší případ dítěte, které je v akutním ohrožení života. Loni sáhli operátoři k intervenci celkem 69krát.

„Pokud je dítě v přímém ohrožení života, řešíme to hned. Tedy je-li tyran v bytě a dítě je třeba na útěku, nebo je to večer, okamžitě kontaktujeme sociální pracovnice v místě bydliště. Ty můžeme s dítětem spojit a ony se domluví, kde se potkají nebo zda ho vyzvednou,“ vysvětlil vedoucí Linky bezpečí Peter Porubský.

„Když jde o pokusy o sebevraždu, voláme záchranáře. Dítě v takovou chvíli musí vystoupit z anonymity, pokud mu to třeba zdravotní stav neumožňuje, kontaktujeme policii, která spolu s operátorem vyhledá místo, kde ohrožené dítě je,“ dodal.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám