Základem stroje DC-3T zvaného Turbo Dakota je starý a osvědčený vrtulový model Dakota DC-3, který se vyráběl mezi lety 1936 až 1950. Až do roku 1960 je používaly také Československé aerolinie.

Letoun Douglas DC-3 Turbo/Basler BT-67 kanadské společnosti Kenn Borek Air na pražském Letišti Václava Havla

Letoun Douglas DC-3 Turbo/Basler BT-67 kanadské společnosti Kenn Borek Air na pražském Letišti Václava Havla.

FOTO: Novinky

Nicméně letoun, o jehož utajeném čtvrtečním příletu do Prahy informoval server Pilotinfo.cz, se české půdy dotkl vůbec poprvé. Je modernizovanou verzí DC-3, která vyšla z dílen společnosti Basler Turbo Conversions a nese označení BT-67.

Pohled do kokpitu Turbo Dakoty. Oproti původním DC-3 má modernizovaná verze kompletně novou avioniku.

Pohled do kokpitu Turbo Dakoty. Oproti původním DC-3 má modernizovaná verze kompletně novou avioniku.

FOTO: Novinky

A přestavba to byla skutečně důkladná. Trup pocházející ze 40. let minulého století byl prodloužen zhruba o metr, na vybraných místech byl zesílen drak (pevná konstrukce letadla), instalována byla moderní avionika, ale hlavně letadlo dostalo nové, turbovrtulové motory Pratt & Whitney Canada PT6 s pětilistými vrtulemi. Ty se vyznačují mimořádnou spolehlivostí i při provozu v náročných klimatických podmínkách. Letoun DC-3 s nimi také může vzlétnout i na relativně krátké dráze. Má dolet zhruba čtyři tisíce kilometrů, v oblacích vydrží 12 hodin a dosahuje cestovní rychlosti necelých 400 km/h.

Turbo Dakota na Ruzyni

Turbo Dakota na Ruzyni.

FOTO: Novinky

Společnost Kenn Borek Air z kanadského Calgary letoun provozuje s kabinou upravenou pro 18 cestujících a menší množství nákladu včetně zavazadel. Používá se především na výzkumné lety, vypouštění parašutistů či přepravu nákladu.

Pohled do kokpitu Turbo Dakoty

Pohled do kokpitu Turbo Dakoty.

FOTO: Novinky