„Zadali jsme analýzu Centru služeb pro silniční dopravu, aby zjistili, kolik by stálo kompletní vybavení takové mobilní jednotky. Bylo to příliš drahé. A z toho důvodu byl plán mobilních jednotek zatím odsunut na dobu neurčitou,“ uvedl ve čtvrtek mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Kvůli chybějícím mobilním STK přitom policie prakticky nevyužívá své oprávnění poslat auto s podezřením na vážnou závadu okamžitě na technickou, které má od loňského května.

Když se tato novinka před lety připravovala, ministerstvo dopravy odhadovalo, že policisté nařídí na 30 tisíc takových prohlídek ročně. Skutečnost? Od loňského května poslala policie na technickou přesně čtrnáct aut. Nutno dodat, že ve všech případech oprávněně. Problém je, že cesta na stanici technické kontroly a zpět nesmí být delší než osm kilometrů.

Když změny zákonů, tak po volbách

Podle šéfa dopravní policie Tomáše Lercha zákonodárce vzdálenost neřešil, protože současně počítal se zavedením mobilních STK. K čemuž nedošlo. Policie i ministerstvo se snaží absenci těchto zařízení kompenzovat. Podle Nováka bylo na 1500 dopravních policistů speciálně proškoleno ke kontrolám technického stavu vozidel.

Jsou prováděny kroky, které by umožnily změnu legislativy tak, aby v případě potřeby mohli dopravní policisté odebírat technické průkazyMluvčí ministerstva dopravy Martin Novák

K dispozici je prý navíc 15 mobilních expertních jednotek, které jsou schopné zastat většinu činností STK. Výjimkou jsou podle Nováka přístrojová měření, například svítivosti světel.

Boj proti špatnému technickému stavu aut je jednou z Lerchových priorit, které hlásil při svém dubnovém nástupu do funkce. Podle šéfa dopravní policie totiž může výrazně zhoršovat následky kolizí. A stále se nevzdává plánu, podle něhož by auta po nehodách nebo vozy se zjištěnou závadou bezprostředně ohrožující bezpečnost na silnicích musely před návratem do provozu absolvovat nějaký druh kontroly.

Jednal proto s ministerstvem, které mu dopřálo sluchu. „Jsou prováděny kroky, které by umožnily změnu legislativy tak, aby v případě potřeby mohli dopravní policisté odebírat technické průkazy. Tato možnost by byla možná jen v případech, které by ohrožovaly bezpečnost silničního provozu, tj. špatný technický stav vozidel,“ sdělil Novák.

Vozidla u nás jsou starší a samozřejmě se od toho odvíjí technický stav šéf dopravní policie Tomáš Lerch

Z jeho dalších slov ale vyplývá, že osud takové úpravy bude jasný nejdříve za pár měsíců. A vůbec není jisté, zda plán nakonec nespadne pod stůl. „Rozhodné slovo bude mít ministr vzešlý po nových volbách a neméně důležitý bude i názor Poslanecké sněmovny, která o případných změnách bude hlasovat,“ upozornil mluvčí.

Auta v ČR stárnou

Zatímco se dlouhodobě řeší, co s vraky na českých silnicích, vozový park stárne. Podle nedávno publikovaných informací Sdružení automobilového průmyslu průměrný věk osobních aut registrovaných v Česku v prvním pololetí letošního roku překročil 14 let.

„Vozidla u nás jsou starší a samozřejmě se od toho odvíjí technický stav vozidel,“ říká Lerch. Obavy z rozpadajících se, nebezpečných vozů však spíše mírní.

Argumentuje tím, že se meziročně snížil počet přestupků spočívajících ve špatném technickém stavu, které policisté řešili blokově. Loni jich bylo necelých 103 tisíc, přibližně o pětinu méně než v roce 2011. Technická závada je navíc podle Lercha příčinou dopravní nehody v pouhém zlomku případů.

Kolik přesně vraků brázdí české silnice, není jasné. Policie ani ministerstvo dopravy žádnou takovou statistiku nemají. Ve hře jsou tak jen neoficiální odhady, které hovoří o desetitisících, někdy až o pár stovkách tisíc aut v naprosto nevyhovujícím technickém stavu.