Někteří lidé nemohli tento týden neočekávaně přihlásit či přehlásit auto a museli tak odložit či úplně zrušit naplánovanou dovolenou.

Velké ztráty pak kvůli nefunkčnímu centrálnímu registru vozidel sčítají i silniční dopravci, kteří například nemohou využívat nakoupené, ale nepřihlášené tahače či autobusy.  Denně tak přicházejí až o 12 000 korun, které budou zřejmě požadovat od státu uhradit. „Budeme podporovat případné žádosti firem o náhradu škod od státu,“ nechal se už slyšet mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix.

Fiasko může ovlivnit i prodej nových vozů

Fiasko nového systému centrálního registru vozidel může ovlivnit i červencový prodej nových aut. Část zákazníků by se mohla rozhodnout nákup nového vozu odložit, upozorňují zástupci automobilek.

Prodejci nových vozů tento týden nemohli až na výjimky předávat prodaná auta zákazníkům, protože neměla přidělenou registrační značku a majitelé nejsou uvedeni v technickém průkazu.

„Omezení dopadají i na prodej ojetých vozů, zejména se to týká našich referentských vozů, které nemůžeme odhlásit, a tudíž prodat zákazníkům,“ uvedla mluvčí zastoupení Peugeotu Radka Matthey.  Problémy registru omezují i další aktivity zastoupení automobilek, například přihlašování vozů pro testování novináři a pro firemní flotily.

„Nejurgentnější případy řešíme pomocí převozních značek, ale jen ve velmi omezeném počtu. Jinak nám nezbývá než čekat,“ dodala Matthey. Nefunkčnost systému způsobila nemalé komplikace řadě lidí po celé republice.

Například v Plzni musel kvůli nefungujícímu registru tři dny nedobrovolně nocovat muž z Ukrajiny, který potřeboval vydat výjezdní značky na auto.  Ve čtvrtek ráno byl mezi první padesátkou lidí, které během hodiny úředníci na registru vozidel obsloužili.

Žádosti o náhradu škod nejlépe posílat písemně
Pokud jste kvůli nefunkčnímu systému registrace vozidel utrpěli finanční újmu, můžete poslat žádost o vyplacení peněz na ministerstvo dopravy. Nejlepší je podle Zdeňka Neusara z tiskového oddělení úřadu poslat žádost písemně na adresu ministerstva.
„Na obálku doporučujeme napsat Stížnost ohledně registrů,“ řekl Právu Neusar. Každá žádost bude podle něho posuzována individuálně. „Řešit je budeme operativně v co nejkratších možných termínech,“ slíbil Neusar. Fyzické osoby mají uvést jméno, příjmení, datum narození a kontaktní údaje, právnická osoba zase uvede název, identifikační číslo a kontaktní údaje. Dále je zapotřebí podrobně popsat předmět stížnosti, aby mohla být posouzena její oprávněnost.
Možné je také využít e-mail zelenalinka@mdcr.cz. Již dříve ministerstvo uvedlo, že vzniklou škodu mohou žadatelé nahlásit i prostřednictvím registračních míst, na kterých se svými požadavky kvůli kolapsu systému neuspěli. Bližší informace by postižení měli získat na telefonní lince 800 880 008.