Kamenný most, jeden z desítky nejstarších v Čechách, dostal první významný zásah při tuhých mrazech na počátku letošního roku. Když na něj v půlce dubna vjel traktor s nadlimitní tonáží, bylo takříkajíc vymalováno. Most je přitom jedinou spojnicí obyvatel Ronova, žijících za řekou, k domovu. Nyní jezdí po cyklostezce – výjimka má ale dočasnou platnost.

Ronovský most prý pamatuje i Jana Žižku, i když historici jsou k této verzi zdrženliví. V každém případě ho místní potřebují i dnes.

FOTO: Jana Pechová, Právo

Opravu mostu, přichystanou přibyslavskou radnicí, ale rozporovali experti z telčské expozitury Národního památkového ústavu a rekonstrukce uvízla na mrtvém bodě.

„Městem vybraný projekt navrhoval odstranění vozovky a násypů nad všemi třemi mostními oblouky a jejich následné zabetonování, které historické mostní konstrukce pasuje do role pouhého opláštění,“ prozradila mluvčí NPÚ Marie Jirková, co se památkářům nelíbilo.

Bez povolení radnice nemůže opravovat

Jejich oponentní posudek navrhnul, aby váhu přes most rozložila jen svrchní železobetonová deska a středový oblouk byl citlivě opraven z vnějšího lešení. S tím ale přibyslavská radnice, která chtěla betonem zpevnit celý vnitřek mostu, nesouhlasí: podle starosty Jana Štefáčka totiž železobetonová deska nevrátí mostu požadovanou nosnost 20 tun, ale jen čtvrtinovou. Stanovisko památkářů řeší most jako kulisu, ale nám plní úlohu místní komunikace,“ řekl.

Bez stavebního povolení se však radnice do oprav pustit nemůže a spor o způsob opravy zablokoval řešení u havlíčkobrodského stavebního úřadu.

„Budeme žádat o nové řízení v důsledku vážné havárie,“ doufá starosta Přibyslavi, že bezprostřední ohrožení památky dovede zúčastněné k dohodě. „Pokud se dohodneme, může se s opravou začít v srpnu. Pokud bude pokračovat papírová válka, nadcházející zimu most nejspíš nepřežije,“ doplnil.