Topolánek tvrdí, že mu z BIS chodily jen „ploché zprávy“ a tajná služba mu žádné konkrétní informace nepředala.

„Z BIS ani náhodou. Ale takové to – jedna paní povídala – to jsme věděli všichni,“ řekl Topolánek středeční MF Dnes.

„Přestože mám Jiřího Langa rád a spolupracovalo se mi s ním velmi dobře, musím říct, že pokud se prokáže, že BIS ty informace měla a pracovala s nimi jiným než zákonným způsobem, tak je to jeho plná zodpovědnost,“ dodal.

Lang ale v úterý Právu řekl: „Byl bych blázen, kdybych si to nechal pro sebe.“

Pospíšil: Na vše musí být doklad

Politici oslovení Právem se staví spíš na stranu šéfa tajné služby. Někteří připouštějí, že výstupy z kontrarozvědky vládě a prezidentovi nemusí obsahovat konkrétní jména. Na druhou strany není problém službu zaúkolovat, aby jakákoli podezření ověřila.

Šéf BIS Jiří Lang přichází na jednání komise

Šéf BIS Jiří Lang přichází

FOTO: Petr Horník , Právo

„Je to podle mě lehce prokazatelné. BIS posílá zprávy jednotlivým členům vlády v písemné podobě. Ty zprávy se registrují na jednotlivých úřadech a měly by být dohledatelné,“ řekl Právu ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil (ODS). Podotkl, že nechce být soudcem mezi Langem a Topolánkem, protože k tomu nemá indicie.
„Na ministerstvu spravedlnosti všechny zprávy BIS registrujeme, jsou tam uložené a je přesně napsán režim, jakým se vyřídily, kdo k nim měl přístup, kdo s nimi jak pracoval a jak byly informace využité,“ uvedl Pospíšil.

„Přepokládám, že obdobný režim bude se zprávami, které se předávaly na Úřad vlády,“ dodal Pospíšil.

Podle něj však vzhledem k tomu, že řada zpráv BIS je v režimu utajení, bude složité Topolánka a Langa rozsoudit.

Co o tom soudí předseda sněmovního výboru pro bezpečnost Jan Vidím (ODS)? „Nevěřím, že by BIS něco tvořila do šuplíku,“ sdělil Právu. Rozpor mezi slovy Langa a Topolánka vidí v tom, že zpráva tajné služby do vlády mohla dorazit, ale šlo jen o tzv. situační zprávu bez uvedení jmen.

Šéf poslaneckého klubu soc. dem. Jeroným Tejc do sporu vnesl další pohled. „Je možné, že Topolánek jména nedostal, ale se znalostí politiky v Praze a politiky vůbec si je mohl domyslet, anebo si je vyžádat,“ řekl Tejc, který v minulém volebním období šéfoval sněmovní komisi pro kontrolu BIS.

Podle zákona službu úkoluje a zprávy od ní přijímá vláda a prezident, takže při sebemenším podezření, o kterém mluví i Topolánek, nebyl problém BIS zaúkolovat a zprávy si pohlídat.

„Ředitel je pečlivka“

„Jednoznačně se stavím na stranu BIS a jejího ředitele, je to pečlivka a neumím si představit, že by chtěl něco utajit,“ prohlásil Tejc.

Podle něj navíc mohlo expremiérovi stačit, pokud by si přečetl veřejné výroční zprávy kontrarozvědky. Právě v nich zpravodajci opakovaně poukazovali na napojení politiků na různé ekonomické skupiny. Takto obecně to BIS uváděla ve veřejné zprávě, takže její tajné zprávy odběratelům by měly být konkrétnější.
„Pokud měla BIS tak závažné informace, tak nevěřím, že by je zametla pod koberec,“ uvedl bývalý ministr vnitra a šéf véčkařů Radek John.

V době vládního angažmá také dostával zprávy kontrarozvědky, prý ale nebyly tak konkrétní, aby zakládaly podezření ze spáchání trestného činu. „Tím ale nezpochybňuji to, že pokud měla BIS odposlechy, tak dala zcela konkrétní zprávu,“ podotkl.

„Je-li BIS skutečně funkční, tak byla jistě její zpráva podrobnější. A jestli nebyla, je to velký problém BIS. A pokud ji pan bývalý premiér dostal, tak je to velký problém jeho,“ míní John.

Podle něj je ale systém tajných služeb chybně nastaven. John tvrdí, že po vzoru jiných států by měla existovat nezávislá komise odborníků, která by měla přístup ke zprávám služeb a fungovala by jako pojistka proti tomu, aby nikdo nemohl poznatky zametat pod koberec.