V nedělní partii na Prima Family se oba politici shodli, že by bylo záhodno "poplatkovou povinnost" do zákona vrátit. Ve Sněmovně přitom pro pozměňovací návrh, který poplatky zrušil, hlasovali poslanci napříč politickým spektrem vyjma  VV.

Dienstbier uvedl, že ČSSD se nebrání návratu k původní vládní variantě. Jde podle něj především o to, aby byly podniky motivovány ke snižování emisí. Rozhodovat o podobě zákona bude na příští schůzi rozhodovat Senát.

Jiří Dienstbier (ČSSD)

Jiří Dienstbier (ČSSD)

FOTO: Jan Handrejch, Právo

"To není zákon o poplatcích," doplnil Chalupa s tím, že není smyslem zákona takříkajíc vyinkasovat co nejvíce peněz, ale přimět podniky, aby v rámci možností snížily exhalace, za což by byly odměněny nižšími poplatky.

Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák uvedl, že poplatky nejsou pro firmy motivační a mohou v konečném důsledku snížit konkurenceschopnost. Firmy podle něj v minulosti investovaly miliardy do snížení emisí a další miliardy budou muset investovat i bez uzákonění dalších poplatků. Hanák hovořil o likvidačním potenciálu poplatků, což však oba politici odmítli.

Na lokální znečišťovatele zákon nedosáhne

Hanák poukazoval, že vedle průmyslových znečišťovatelů jsou tu lokální topeniště, kde lidé spalují "ledacos". Ministr uznal, že za znečištěním u nás stojí z jedné třetiny právě domácnosti. Proto chce i nadále podporovat výměnu kotlů na pevná paliva, které jsou ekologičtější a výhodnější.

Dienstbiera mrzí, že se do zákona nedostaly namátkové kontroly, které by odhalily extrémní případy, kdy lidé spalováním nebezpečných látek zamořují vzduch ve svém okolí. Norma naopak počítá s pravidelnými revizemi všech nových kotlů.

Podle Chalupy je lepší řešit tyto problémy na úrovni místních samospráv. Dienstbier namítl, že nejde o systémové řešení. Ministr chce s právníky připravit návrh, který by pomohl zasáhnout i proti nejextrémnějším případům.