„Vůle letouny koupit nebyla ze strany Iráku nikdy negována a také se připravuje návštěva premiéra Málikího,“ řekl Právu zdroj z vedení ministerstva obrany. Obchod s Irákem je podle českých účastníků obchodu poslední šancí, jak se zbavit nepotřebných letadel, protože ve stejné kategorii existuje řada modernějších strojů.

Irácký premiér, který zároveň zastává místo ministra obrany, by měl do Česka přijet 23. ledna.

„K té návštěvě dojde brzy a já doufám, že se nám nakonec podaří s tím obchodem pohnout,“ řekl Právu ředitel Aera Ladislav Šimek. Aero Vodochody letouny vyrábí a před čtrnácti lety české armádě prodalo 72 bitevníků L-159 za 50 miliard korun.
Ministerstvo obrany i Aero se bezvýsledně snaží již několik let L-159 prodat.

Už vzniká plán prodeje

Jednání s Irákem je zatím největší nadějí. Za kontrakt byl v květnu v Bagdádu lobbovat i premiér Petr Nečas (ODS). Ministr Alexandr Vondra (ODS) po jednáních s iráckými kolegy uvedl, že se tamní armáda pro L-159 rozhodla.

Na ministerstvu už vzniká plán, jakým způsobem by měla být letadla prodána. Nejpravděpodobnější variantou je, že ministerstvo Aeru 24 letounů za zlomkovou cenu prodá zpět a Aero jako výrobce letouny dodá irácké armádě. „Variant je více, ale tato je nejjednodušší, “ uvedl Šimek.

Za jakou cenu by ministerstvo Aeru stroje prodalo, nechce ani jedna strana sdělit. V souvislosti s prodejem do Iráku se mluvilo o rozmezí mezi jedním až dvěma milióny dolarů za kus, tedy mezi 17 a 35 milióny korun.

Pro obranu bude ale každá cena vysvobozením, protože vojáci létají pouze s 24 letouny, zatímco uskladnění a konzervace zbývajících 36 kusů, které jsou uloženy v hangárech Aera, vyjde na 30 miliónů ročně. Pět letounů obrana vyměnila s firmou EADS za dopravní letadlo Casa C-295, několik rozebrala na náhradní díly a na výrobu dvoumístných strojů, jeden letoun havaroval.