Kantor obvykle nic nezmůže, když žák nahraje mobilem učitele rozčileného či v trapné situaci, video umístí na internet a pak ho s ostatními hodnotí prostřednictvím vulgárních vzkazů.

„Otevíráme diskusi, jestli je pro českou kotlinu přijatelná podoba smlouvy mezi školou a rodiči. Zde musí být spoluodpovědnost. Z obou stran. A ta smlouva by ji měla nějak garantovat,“ řekl Právu Dobeš.

Smlouva má stanovit třeba jasné pravidlo, kdy je možné mobil odebrat a kdy ho vrátit. „A rodič říká: Já s tím souhlasím. A žák to ví. Ví, že jeho táta a máma jsou domluveni s paní učitelkou na tom, co se stane, když mobil zneužije,“ dodal Dobeš.

Mnozí ředitelé však nesouhlasí. „Škola je něco jiného. Když rodič spolupracovat nechce, tak prostě nebude. My máme mobily ošetřeny ve školním řádu. Má 23 stran a jsou zde přesně stanoveny sankce. Loni například dva žáci kvůli tomu, že udělali ošklivé filmy o učiteli, dostali snížené známky z chování,“ řekla Právu ředitelka pražské ZŠ Mendelova Martina Thumsová.

Žádná smlouva podle ní nemá smysl. „Ono to možná funguje v psychologické poradně s jedním klientem, ale škola je opravdu něco jiného,“ myslí si ředitelka.

„Kantoři jsou moc tolerantní“

Nahrávky mohou učitele poškodit, zvláště v soukromém životě. Jsou pod nimi umístěna počítadla, jež sledují, kolik lidí si je prohlédlo. Často jde o desetitisíce diváků. Třeba video Rozzlobená česká učitelka už zhlédlo na 81 tisíc lidí. „Já bych to mlátil, ty haranty. Učitelé jsou moc tolerantní,“ zastávají se někteří ve vzkazech pod nahrávkou terorizované kantorky.

Na Facebooku lze najít i množství fotek, kdy žáci učitele hodnotí. „Naše třídní nosí kalhoty zapnuté pod kozy a čouhá jí skoro půl lýtka a ten její zadek,“ napsala třeba žačka pod svoji nafocenou učitelku.

Na sociálních sítích najdete pak diskusní skupiny „Mgr. u učitelů neznamená magistr, ale Magor“ či „Většina učitelů z naší školy patří do blázince“ a další. Oblíbená, s 98 tisíci fanoušky, je třeba skupina s učitelkou: „Já vás nebudu překřikovat!“ Reakce žáka: „No tak drž hubu.“

Hodně zlobíš? Šup k psychologovi

A v hodinách to také podle zmíněného sloganu často tak vypadá. Když bude dítě výrazně narušovat jejich průběh, může je podle Dobeše strávit jinde, aby spolužáky nerušilo. Třeba se školním psychologem.

„Zde čerpám náměty ze své psychologické praxe, kdy jsem pracoval právě s dětmi s výchovnými problémy. My jsme podepisovali smlouvy každý den. U malých dětí jsme řekli: Tak, a tyto čtyři body budeme dodržovat. Dítě bylo náhle jistější v prostoru, kde se pohybovalo, a jeho chování se velmi rychle napravilo,“ vysvětlil Dobeš.