Šéf lidovců Jiří Čunek k tomu Právu řekl, že "poslanci KDU-ČSL změnu zákona o civilním letectví nepodpoří." "Podle mě je to nějaká lobbistická snaha. Koho všeho to nevím, ale určitě to není jen tak. To určitě vypracovala nějaká lobby," myslí si Čunek.

"Naše výhrady k němu jsou zásadní, protože tady dochází k bezprecedentnímu průlomu do vlastnického práva. Tzn. vlastníci pozemků budou vydáni všanc rozhodnutí Úřadu pro civilní letectví, který je speciálním stavebním úřadem pro tyto letecké stavby," řekl Čunek.

Kalousek: Je to brutální útok

Exministr financí Kalousek (KDU-ČSL) považuje návrh za naprosto brutální útok na ústavou zaručené právo vlastnit. "To je bezprecedentní a zavrženíhodný návrh, a kdyby snad nedej Bože prošel, tak budu určitě první, kdo bude podepsán pod ústavní stížnost,“ řekl Právu.

Podle Kalouska není přijatelná ani jedna z navržených změn, tedy ani ta, která váže možnost uvalení věcného břemene na pozemek, na kterém je existující letištní stavba. Exministr je přesvědčen, že pokud by byla úprava schválena, pak to může vyvolat řetězovou reakci, kdy by i jiné skupiny žádaly stejnou možnost.

Jaký to má význam, táže se Bürgemeister

Jan Bürgermeister (ODS) řekl, že rozšiřující pozměňovací návrh svých kolegů Laudáta a Dundáčkové rozhodně nepodpoří. Je totiž přesvědčen, že "umožňuje vlastně formou věcného břemena zbavení vlastnických práv i u nezastavěných pozemků“. U případů, kde by se mělo jednat o pozemky zastavěné, se chce ještě poradit se zpravodajem v  klubu ODS a předsedou hospodářského výboru.

Miroslav Kalousek ve Sněmovně

:. Miroslav Kalousek ve Sněmovně

FOTO: Milan Malíček, Právo

"Chci od nich slyšet, jaký to má význam. I když si myslím, že ani tady bychom z letiště neměli dělat speciální případ,“ řekl Právu. Podle něho je případů, kdy budova má jiného vlastníka než pozemek, na kterém stojí, spousta. "To je problém třeba i bytových domů a celé řady jiných staveb. Byl bych raději pro jedno koncepční řešení než to měnit touto salámovou metodou, vůbec se mi to nelíbí,“ dodal Bürgermeister.

Aleš Řebíček (ODS), který byl ministrem dopravy v Topolánkově vládě Právu řekl, že se v době, kdy byl ve funkci, setkával s případy, kdy naopak majitelé pozemků komplikovali život stávajícím letištím.

"Řešili jsme problémy, kdy se v rámci restitucí a různých přeprodejů k pozemkům v okolí letišť dostali lidé, kteří letiště nechtěli a dělali problémy, škodili. Z toho pohledu to může vypadat, že ten návrh je dobře. Chci se ale na to ještě s kolegy z hospodářského výboru podívat a pobavit se s nimi, jak to vlastně chtěli, zda to není zásah do soukromého vlastnictví větší, než by měl být,“ prohlásil Řebíček.

Čtěte také

Do novely zákona vložila čtveřice poslanců za ODS a hospodářský výbor pasáž, která by znamenala faktické vyvlastnění pozemku. Pokud se například nějaký aeroklub nedohodne s majitelem pozemku, na němž provozuje svoji činnost, stačí, když si najde podporu na Úřadu pro civilní letectví, a ten bez ohledu na názor majitele nebo místních samosprávných orgánů může prosadit faktické vyvlastnění pozemku tím, že na něm zřídí na věčné časy věcné břemeno provozování letišť. Náhrada majiteli bude jednorázově určena podle zákona o vyvlastnění.

Lidovecký předseda se pozastavil i nad tím, že novela zákona přichází až nyní. "Na Ruzyni se vykupovalo za tři miliardy a je zajímavé, že ten návrh přichází až teď, že to nepřišlo předtím. Nad tím zůstává rozum stát," dodal Čunek s tím, že by se jednalo o porušení ústavního práva vlastnit.

V novele byla vypuštěna podmínka o souladu s územním rozhodnutím, čímž by se vyřadily z rozhodování místní volené orgány. Nejednalo by se však o vyvlastnění, ale pouze o zřízení věcného břemena. Na pozemku by mohlo být provozováno pouze létání.

Návrh novely obsahuje i další diskutabilní opatření. [celá zpráva]