Nepříznivý vývoj Poláčka velmi znepokojuje, označil ho za neudržitelný. "Strojvedoucí to nesou velice těžce," zdůraznil. Bude proto usilovat o zlepšení bezpečnosti na železnicích, například modernizaci zabezpečovacích zařízení, a pracovních podmínek pro strojvůdce. Žádoucí je také represe nedbalých řidičů, kteří vjíždějí na přejezdy v situaci, kdy by správně neměli, míní. Poláček uvedl, že se již kvůli neblahé situaci na tratích obrátil dopisem na ministra dopravy Aleše Řebíčka (ODS).

Poláček soudí, že do platů strojvůdců by se měla zohlednit odpovědnost, kterou mají. Průměrně podle něj berou kolem 25 000 korun, přesná částka ale záleží na mnoha faktorech, jakou jsou zkušenosti, přesčasy a podobně. Poláček se vyslovil proti možnosti krátit dovolenou strojvůdců. Nyní mají podle něj pět týdnů volna a k tomu jeden týden na ozdravný pobyt. Poláček dodal, že schválen byl již návrh na to, aby odcházeli za určitých podmínek dříve do důchodu. Věk kolem 65 let je pro tuto práci již rizikový, míní.

Série nehod

Situace na železnicích je podle Poláčka alarmující. Například letos v květnu vzbudila velkou pozornost nehoda, při které v Moravanech na Pardubicku zemřel strojvedoucí nákladního vlaku. Jeho lokomotiva narazila do vlaku stojícího ve stanici. Policie původně hovořila o tom, že železničář přehlédl červenou na semaforu. Podle pozdějších informací ale na návěstidlu bylo na volno, protože zabezpečovací zařízení neregistrovalo vlak ve stanici, který předtím při brzdění příliš sypal písek. Vyšetřování nehody není definitivně uzavřeno.

Před dvěma měsíci zahynul strojvedoucí vlaku, který se na železničním přejezdu v Hroznětíně na Karlovarsku střetl s kamionem. Tragické následky měl loni v červenci střet dvou vlaků na nádraží v Čerčanech na Benešovsku. Kvůli chybě železničářů tam narazil rozjetý rychlík do odstaveného pantografu, jehož strojvedoucí přitom zahynul. Letos v březnu potrestal soud tři viníky nehody podmíněnými tresty od 20 měsíců do dvou let.

Poláček připomněl, že ve výčtu zemřelých nechybí ani děčínský strojvedoucí Karel Bek, který v srpnu zemřel ve věku 46 let na náhlou zástavu srdce. "Byl to právě ten kolega, který vedl rychlík, jenž jen o pár měsíců dříve, přesně 19. března 2007, vykolejil poté, co se u Vraňan srazil s osobním automobilem nastraženým přímo v kolejišti," uvedl s tím, že následný vývoj kolem případu byl zřejmě pro muže poslední kapkou.

Štěstí v neštěstí měl letos v srpnu strojvůdce, jehož EC 108 Comenius na trati u Studénky narazil do zřícené mostní konstrukce. On sám přežil, zemřelo ale sedm pasažérů a desítky dalších se zranily. "Nepochybně jen díky profesionalitě a pohotové reakci strojvedoucího, pražského kolegy Jiřího Šindeláře, nebyly následky této tragické nehody ještě horší," připomíná Federace strojvůdců ČR na svých internetových stránkách.