Nehodě se podle MD dalo předejít, případně zmenšit její následky na minimum, "kdyby zhotovitel stavby požádal Správu železniční dopravní cesty o výluku na trati nebo o výrazné omezení rychlosti". Vlaky v době stavby jezdily v tomto úseku rychlostí 140 kilometrů v hodině.

Podle Hanzelky je potřeba si uvědomit, že most nespadl v době, kdy byl v provozu, ale spadl v době stavebních prací. Nehoda však prý také mohla mít mnohem horší scénář, a to v případě, kdyby most nespadl před vlak, ale na něj.

Mluvčí podtrhl, že ministerstvo nechce určit viníka nehody, to je prý věcí policie a také drážní inspekce. Podle předkládané zprávy se nepředpokládá, že by vyšetřování inspekce skončilo dříve než za tři měsíce, policii zřejmě bude šetření trvat ještě déle.

Ministerstvo chválí záchranné práce

"Materiál je pouze dílčí informací pro vládu, rekapituluje situaci, s ohledem na vyšetřování nechceme detailněji zveřejňovat jeho obsah," uvedl mluvčí. MD vládě údajně nenavrhuje žádná další opatření ani státní odškodnění pozůstalým. "Je možné, že se ministři rozhodnou jinak, uvidíme, jestli s něčím přijde vláda," doplnil Hanzelka.

Zpráva ministerstva dopravy dále chválí práci záchranného systému. Záchranáři prý reagovali rychle a profesionálně. Připraveni byli také lékaři, kteří podle dokumentu využili zkušeností z tragické srážky tramvají v Ostravě z letošního dubna.

Mezinárodní rychlík Comenius narazil do zříceného mostu, který na zakázku Moravskoslezského kraje opravovala společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava, v pátek 8. srpna. Při nehodě nebo krátce po ní zemřelo sedm lidí, dalších zhruba 70 bylo zraněno. Policie již obvinila dva inženýry subdodavatelské firmy Bögl & Krýsl.