Za častějším výskytem vrásek v obličeji mohou stát bakterie, naznačuje výzkum

Proces stárnutí má vliv na každou buňku a orgán lidského těla. Výjimkou není ani obličej, kde pokožka postupem času přirozeně ztrácí elasticitu a objevují se různé nedokonalosti a vrásky. Podle odborníků může mít ale právě na vznik vrásek vliv ještě další faktor – bakterie.

Foto: Envato Elements

Výzkumníci z Centra pro mikrobiomovou inovaci na Kalifornské univerzitě v americkém San Diegu a odborníci z francouzského oddělení L’Oréal Research and Innovation analyzovali stav pokožky u celkem 650 žen ve věku 18 až 70 let, které se účastnily celkem 13 studií.

Každá ze studií se zaměřovala na jednu konkrétní oblast zájmu – ztrátu hydratace, skvrny, vrásky atd. – se kterou souvisel i odběr bakteriálních vzorků z kůže. Nejnovější výzkum uváděných institucí pak hledal možnou souvislost s typy bakterií, které se na lidském obličeji vyskytují nejčastěji, uvádí server Daily Mail.

Vědci uvedli, že lidé s rozmanitějším mikrobiomem – tedy ti, kteří mají na kůži více druhů bakterií – měli prokazatelně v obličeji i více tzv. vějířovitých vrásek kolem úst či očí, které jsou považovány za jeden z příznaků stárnutí kůže.

Ovšem pestřejší mikrobiom měl i významné plus – ženy, které se jím „pyšnily“, trpěly mnohem méně na ztrátu podkožní vody, což znamená, že jejich pokožka nevypadala tak povisle.

„Tento výzkum je přelomový a nabízí nový pohled na identifikaci nových mikrobiálních biomarkerů spojených se známkami stárnutí. Znamená to možný velký krok k vývoji nových technologií pro zdravější a mladistvější pleť,“ uvedla k tomu vedoucí výzkumnice francouzské společnosti Qian Zheng.

Spaní na boku jako viník vrásek i asymetrií