Hlavní obsah

Velikonoční tradice stavění božího hrobu se dochovala v jihočeských Doudlebech

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Boží hrob se staví o Velikonocích v kostele sv. Vincence ze Zaragozy v jihočeské vesnici Doudleby nepřetržitě od konce 19. století. Dnes se jedná přitom o poměrně velkou vzácnost, jelikož se tyto hroby vyráběly do začátku první světové války a dochovalo se jich skutečně jen pár.

Foto: Václav Pancer, ČTK

Boží hrob z roku 1883 s mozaikou všitou do kartonu.

Článek

Doudlebský boží hrob vyrobila v Olomouci firma Zbitek. „Je to mozaikovité zpodobnění Ježíšova hrobu v Jeruzalémě. Až do první světové války se jich vyrábělo velké množství, posílaly se i do zámoří, do Jižní Ameriky. Je výjimečný, v Čechách a sousedních zemích zůstaly jednotlivé kusy,” řekl historik a kronikář Jan Šimánek. Mezi lety 1846 až 1914 vzniklo asi tisíc hrobů.

Mozaika je ze sklíček, ručně všívaných do kartonu. Základ tvoří hrob, oltářní stůl s dřevěnou sochou ležícího Kristova těla. Nad tím je svatostánek a panel s křížem, kam se dávala monstrance. Po stranách andělé, na krajích rytíři.

„Značí stráž, kterou postavil Pilát k hrobu v Jeruzalémě, aby židé Kristovo tělo neukradli,” řekl Šimánek.

Foto: Václav Pancer, ČTK

Boží hrob staví v jihočeské vesnici nepřetržitě od konce 19. století.

Boží hroby byly různě velké, ten doudlebský, který koupil v roce 1883 farář František Kuliš, měří asi čtyři metry. Přes rok je složený v dřevěných bednách ve zpovědní místnosti, aby se nepoškodil.

Většinou se stavěl v týdnu mezi Květnou nedělí a Velkým pátkem. Dřív to dělal kostelník s pomocníky, před časem převzal tradici místní kronikář Jan Šimánek s přáteli.

Květná neděle oslavuje příjezd Krista do Jeruzaléma

Velikonoce

Letos ho stavěli tři hodiny. Hrob dopravili k oltáři, pak ho čistili, ze štaflí připevnili k oltáři a rozsvítili.

„Krásný dojem dělá osvětlení za sklíčky. Původně se tam dávaly petrolejové lampy, za rytířem jich bylo pět, v roce 1940 je nahradily žárovky,” upozorňuje Šimánek.

Někdejší kostelník vzpomínal, jak jeho dědeček musel stále dolévat olej do desítek lamp.

V Česku je kolem deseti těchto hrobů, jeden v Kaplici na Českokrumlovsku, jiný v Rapšachu na Jindřichohradecku. V Rakousku se jich dochovalo asi pět, v Německu tři. Známé jsou hroby ve Vatikánu a Kartágu.

Velikonoční tradice v Doudlebech

V Doudlebech drží i jiné velikonoční zvyky, třeba obchůzku dětí po vsi s řehtačkami a klapačkami. Řehtají od Zeleného čtvrtka do Bílé soboty. Stará dřevěná řehtačka je v kostele. Děti obcházejí třikrát denně všechny domy, zapisují, kdo kolikrát řehtal, podle toho si dělí koledu.

Ve vsi se pečou i jidáše, malé pletenky jako symbol provazu, kterým se oběsil Jidáš. Kostelnice Růžena Burdová (81) jich letos napekla čtyřicet. „Mám recept: vraž do toho, co tě napadne,” svěřila se.

Boží milosti - recepty na tradiční velikonoční cukroví

Velikonoce

Místní zvláštností jsou římovské podkovy, pouťové cukroví, připomíná desatero božích přikázání. Na podkově je devět nebo 12 okének. „Pekly se celou zimu, byly uložené v truhlách, aby změkly. Prodávaly se na Černou neděli, při postní pouti,” řekl historik. Pouť v Doudlebech obnovili asi před deseti lety.

První zmínka o kostele sv. Vincence pochází z roku 1143. Za baroka se obec stala poutním místem. V Národní galerii je obraz Doudlebská madona, na oltáři v kostele jeho kopie.

Reklama

Související články

Velikonoční pravopis: Jak psát názvy svátků

Každý se někdy při psaní zarazí a zapochybuje o své znalosti pravopisu. Nejistota může přijít kdykoliv, i při psaní jevu, který přitom dobře známe. Raději si...

Výběr článků

Načítám