Vědci vyvinuli lék, který mírní ztrátu paměti u pacientů s Alzheimerovou chorobou

Gasgow

Mezinárodní tým vědců dosáhl průlomovového objevu, který, jak doufá, v budoucnu výrazně přispěje k léčbě pacientů s Alzheimerovou chorobou. Výzkumníci vyvinuli lék, který má potenciál aktivovat paměťová a kognitivní centra v mozku. O výzkumu informovala Glasgowská univerzita na svých stránkách.

Buněčná kultura u Alzheimerovy choroby

Výzkum publikovaný ve vědeckém časopise Cell poprvé popisuje „proces návrhu nové molekuly, která selektivně cílí na specifický receptorový protein v mozku,” píše Glasgowská univerzita ve svém článku.

„A na základě laboratorních studií i klinických studií na lidech demonstruje potenciál tohoto přístupu k vytvoření nových vznikajících léků pro zlepšení kognitivních funkcí u pacientů s Alzheimerovou chorobu,” stojí dále v článku univerzity.

Na výzkumu pracovala spolu s biotechnologickou firmou Sosei-Heptares.

V současné době neexistují žádné léky, které by dokázaly Alzheimerovu nemoc zcela vyléčit.

Jsou medikamenty, které působí na obnovu ztráty paměti a zlepšení kognitivních funkcí u pacientů s demencí, ale tyto léky jsou často málo účinné a spojeny s vedlejšími účinky.

Studie vedená pod hlavičkou Glasgowské univerzity se zaměřila na molekuly, které selektivně cílí na protein zvaný muskarinový acetylcholinový receptor M1 v mozku, o němž je známo, že hraje ústřední roli ve tvorbě paměti a nabývání znalostí (kognice).

Ochrnutí, Alzheimer, ALS i roztroušená skleróza. Kanaďané testují revoluční lék

Zdraví

Úzká spolupráce výzkumného týmu prokázala, že na základě detailních znalostí 3D struktury receptoru M1 lze úspěšně navrhnout mimořádně selektivní modulátor, přestože je velmi podobný jiným typům muskarinových receptorů. Tento přístup je známý jako SBDD (structure based drug design), neboli návrh léčiv závislý na struktuře.

Preklinické studie potvrdily, že navržená molekula má optimální vlastnosti pro zlepšení paměti a zároveň minimalizuje vedlejší účinky. Klinické testy na zdravých účastnících pokročilejšího věku ukázaly, že lék vykazuje významně nižší vedlejší účinky ve srovnání s mnoha předchůdci.

Průlomový lék nyní vědci testují už přímo na pacientech trpící Alzheimerovou chorobou.

Vyšetření, která pomáhají včas odhalit Alzheimerovu chorobu

Zdraví

„Jedná se o skutečně významný objev, na kterém jsme pracovali mnoho let, a jsme nadšeni, že tato nesmírně důležitá a globální spolupráce s našimi partnery ze společnosti Sosei Heptares a dalšími vyústila ve vysoce sofistikovaný přístup k navržení léku,” okomentoval výsledky vedoucí výzkumného týmu, profesor Andrew Tobin.

„Lék má obrovský potenciál zlepšit léčbu Alzheimerovy choroby aktivací paměťových a kognitivních center v mozku,” dodal Tobin.