Vědci vytvořili funkční mozkovou tkáň z kmenových buněk

Novinky, rei

TOKIO

Japonští vědci stvořili funkční mozkovou tkáň z kmenových buněk. Oznámili to ve čtvrtek, a dali tak světu větší naději, že v budoucnu půjdou léčit mnohé choroby, s nimiž se lékaři nedokáží úplně vypořádat.

Vědci si od dalšího výzkmu slibují, že by tyto buňky mohli využívat především k léčbě pacientů po mrtvici, Alzheimerovy nemoci a dalších chorob mozku.

Vědci z vládního institutu Riken stvořili mozkovou kůru, hlavní řídicí věž mozku, z kmenových buněk lidských embryí. Zjistili, že tkáně se organizují tak jako u lidských plodů, a dokonce vysílají elektrické signály. Buňky vypadají jako miniaturní houby s průměrem dvou milimetrů.

Výsledek dává naději na léčbu mnohých chorob a syndromů. Vědci doufají, že výzkum kmenových buněk by mohl pomoct objevit lék třeba proti rakovině, cukrovce, nebo že by tyto v budoucnu mohly nahradit zničené buňky, tkáně a orgány.

Předchozí studie Rikenu naznačovaly, že se kmenové buňky dokáží diferencovat, nikdy předtím ale nebyly zorganizované do funkčních tkání. „Buněčné transplantáty mohou vyléčit jen omezený počet chorob. Transplantace tkání vzbuzuje naděje na obnovu funkcí většího rozsahu,“ uvedl institut v prohlášení a dodal: „Vypěstované tkáně jsou příliš malé a nedostatečné k léčbě pacientů po mrtvici.

Kmenové buňky jsou získávány zničením životaschopného embrya, což mnozí lidé považují za neakceptovatelné. Riken mozkovou tkáň vytvořil už i z buněk myší, dodává agentura AFP.