Hlavní obsah

Shořelé japonské letadlo mělo povolení přistát. Navzdory jinému stroji na dráze

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Letadlo společnosti Japan Airlines, které v úterý vzplálo po kolizi s letadlem japonské pobřežní stráže na tokijském letišti Haneda, mělo povolení přistát. S odvoláním na vedoucí pracovníky aerolinky o tom informoval britský deník The Guardian. Na záznamu z řídicí věže pořízeném těsně před nárazem měl být navíc slyšet hlas, který let společnosti nabádal, aby „pokračoval v přistávání“. Agentura Reuters s odkazem na přepis rozhovorů z řídicí věže později uvedla, že pilot letadla pobřežní stráže povolení ke startu nedostal.

Kamera zachytila dramatické přistání letounu japonských aerolinekVideo: AP

 
Článek

„Podle našich informací bylo (povolení k přistání) uděleno,“ uvedli zástupci Japan Airlines na tiskovém brífinku, který se konal v úterý večer.

Tuto informaci potvrzuje i záznam z řídicí věže letiště Haneda. Podle britského listu, který odkazuje na volně dostupný web vysílající živě z letového provozu, na něm zazní slova „pokračujte v přistávání“, kterými se pilot letu 516 řídil.

Měl jsem povolení ke startu, tvrdí kapitán malého stroje

Podle agentury Reuters, která odkazuje na přepis rozhovorů s řídicí věží letiště, letadlo japonské pobřežní stráže nedostalo povolení ke startu. Mělo se totiž pouze přesunout na vyčkávací místo poblíž přistávací dráhy.

Foto: Uncredited, ČTK/AP

Shořelé letadlo Japan Airlines po uhašení

Plameny za okny. Děsivé záběry z útrob hořícího japonského letadla

Svět

Úředník japonského úřadu pro civilní letectví podle Reuters řekl, že v těchto přepisech není žádný náznak toho, že by letoun pobřežní stráže dostal povolení ke vzletu.

S tím ale nesouhlasí kapitán letadla pobřežní stráže, který uvedl, že najel na přistávací dráhu po obdržení povolení.

Japonské letadlo Airbus A-350 francouzské výroby vzplálo v úterý v 17:47 místního času (9:47 SEČ), když při přistání narazilo do letadla japonské pobřežní stráže, které se nacházelo na stejné ranveji. Všech 379 lidí na palubě se naštěstí podařilo zachránit. Pět ze šesti pasažérů letadla pobřežní stráže střet nepřežilo.

Lidská chyba

V současné době není jasné, proč ke kolizi došlo. Japonské úřady se ale podle listu The Guardian chystají vyšetřovat, zda při nehodě nedošlo k profesní nedbalosti. Vyšetřování, jak k incidentu došlo, slíbili i japonští vládní úředníci.

„Existuje velká pravděpodobnost, že šlo o lidskou chybu,“ prohlásil Hirojuki Kobajaši, bývalý pilot společnosti Japan Airlines a letecký analytik. „Obecně je povoleno vjet na dráhu pouze jednomu letadlu. Japonské letadlo pobřežní stráže se nacházelo na ranveji, i když bylo vydáno povolení přistát (letadlu Japan Airlines),“ dodal.

Francouzská společnost Airbus, která letadlo Airbus A-350 Japan Airlines vyrobila, uvedla, že vyšle tým specialistů, aby pomohl japonským úřadům s vyšetřováním. K nim by se měli připojit vyšetřovatelé z Británie, kde byly vyrobeny dva motory letadla Rolls-Royce Trent XWB.

Cestující prchají na tokijském letišti z hořícího letadla japonských aerolinek.Video: AP

Japonsko před úterkem nezažilo vážnou nehodu v komerční letecké dopravě po celá desetiletí, podotýká britský deník.

V roce 1985 se v japonské prefektuře Gunma zřítilo letadlo společnosti Japan Airlines letící z Tokia do Ósaky. Při neštěstí zahynulo 520 lidí. Dosud se jedná o nejsmrtelnější letecké neštěstí na světě, které se týkalo jediného letu.

Nejsmrtelnější letecké neštěstí vůbec se stalo v roce 1977 ve španělském Tenerife na Kanárských ostrovech. Na letišti Los Rodeos se srazily dva stroje Boeing 747 společností PanAm a KLM startující z jedné odletové dráhy. Tehdy o život přišlo 573 lidí.

Foto: Kyodo, Reuters

Trosky letadla pobřežní stráže, na jehož palubě po nárazu zahynulo 5 lidí

Na ranveji v Japonsku hořelo letadlo

Svět

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám