Článek
K letošnímu 6. říjnu čítá flotila 76 ruských leteckých společností 1135 letadel, jejichž prostřednictvím se uskuteční 99 procent všech letů. V současné chvíli je „uzemněno“ 47 strojů, píše web Forbes.
„Podle pesimistické prognózy počítáme do roku 2030 společně s leteckými společnostmi se ztrátou zhruba 339 letadel. Jedná se o 230 domácích letadel, včetně letadel starých 40, 50, 60 let a 109 zahraničních. Kromě toho plánujeme vyřadit 200 vrtulníků. Jedná se o 190 domácích vrtulníků a 10 zahraničních,“ uvedl Jadrov.
V únoru roku 2022 v souvislosti s invazí na Ukrajinu uvalila Evropská unie sankce na prodej letadel a náhradních dílů do Ruska. Zákaz se týkal také poskytování pojišťovacích a údržbářských služeb ruským leteckým společnostem pro civilní stroje.
Poté začaly západní leasingové společnosti zadržovat stroje ruských dopravců pronajatá od zahraničních firem. Na základě těchto skutečností Aeroflot, S7 a další významné letecké společnosti v zemi odmítly provozovat zahraniční lety.
O rychlém úpadku technického stavu ruských letadel vypovídá několik incidentů z posledních měsíců. Například v červenci se na východě země zřítil letoun Antonov An-24 vyrobený v roce 1976, přičemž zemřelo všech 48 lidí na palubě. Zároveň ruskou leteckou dopravu ovlivňují i proukrajinské kyberútoky. Jeden takový v létě uzemnil desítky letů ruské aerolinky Aeroflot.
V létě 2024 přestal Federální úřad pro leteckou dopravu zveřejňovat údaje o flotile ruských leteckých společností a přesném počtu strojů a vrtulníků. K říjnu 2023 se ruská letecká flotila skládala z 2228 strojů a 116 leteckých společností.