Článek
Osmačtyřicet centimetrů široká a padesát osm centimetrů dlouhá hliníková záplata byla na pustém atolu objevena v roce 1991. Nikdo ale dosud nedokázal spolehlivě určit, jestli kdysi byla součástí stroje Lockheed Electra, se kterým slavná rekordmanka Earhartová a její navigátor Fred Noonan odstartovali 1. června 1937 z Miami k pokusu obletět svět.
Právě při zastávce v Miami byl tento hliníkový díl na letadlo namontován, uvedl server Discovery News. Experti z mezinárodní skupiny pro vyzvadávání historických letadel TIGHAR objevili na dobové fotografii z roku 1937 v deníku The Miami Herald, že právě tento díl byl na navigátorově okně u stroje Earhartové.
Dalším podrobným zkoumáním fotografie a porovnáváním s plány tohoto typu letadla pak zjistili, že tento díl byl unikát použitý jen na stroji L-10E Electra patřícím Earhartové, když jej opravovali v Miami. Na fotografii letounu startujícího z portorického San Juanu je vidět nablýskaný kus plechu zakrývající okénko navigátora s nezaměnitelným tvarem, velikostí a nýtováním.
Zmizení pilotky z 2. července 1937 vyvolalo celou řadu konspiračních teorií. Podle jedné stroj sestřelili japonští piloti, podle další Earhartová získala novou identitu na některém z tichomořských ostrovů.
Že mohla se svým navigátorem neplánovaně přistát na volném moři v oblasti atolu Nikumaroro, naznačovaly i další indicie objevené při celkem deseti expedicích na tento pustý ostrůvek. Byly tam mimo jiné objeveny fragmenty kostí, o nichž se spekulovalo, že byly Earhartové nebo jejího navigátora Noonana. S jistotou se to ale nikdy nepotvrdilo.
Vědci předpokládají, že dvojice tam zemřela možná až po týdnech nebo měsících hlady a žízní, protože na atolu není žádný zdroj pitné vody.
Poslední objev by tak dokazoval, že se jejich stroj nezřítil v Tichomoří poté, co mu došlo palivo někde poblíž Howlandova ostrova, jak předpokládaly některé teorie. Místo havárie by tak bylo zhruba 560 kilometrů jihovýchodně od Howlandova ostrova.