Hlavní obsah

Rakouští železničáři o půlnoci vstoupí opět do stávky

Novinky, DPA, ČTK, nek, Právo
VÍDEŇ

Rakouští železničáři vstoupí v noci na středu do časově neomezené stávky na protest proti plánu vlády lidoveckého kancléře Wolfganga Schüssela na restrukturalizaci Rakouských spolkových drah (ÖBB). Kabinet reformu schválil v úterý.

Foto: Leona Roháčková
Článek

Přesně o půlnoci se má zastavit provoz osobních i nákladních vlaků po celé zemi, přičemž dotčeny budou i mezinárodní spoje vedoucí přes Rakousko. "Veškerý provoz na dráze i autobusových linkách provozovaných ÖBB se zastaví," zdůraznil šéf železničářských odborů Wilhelm Haberzettel.

Zároveň nevyloučil, že doprava by mohla být koncem týdne obnovena. "Chtěl bych pro ty, kteří každý týden dojíždějí za prací, naznačit, že je na víkend dostaneme domů," dodal Haberzettl.

Z Čech zítra nevyjede na 40 vlaků

České dráhy předpokládají, že dojde k úplnému přerušení vlakové dopravy z České republiky do Rakouska. Při minulých stávkách Rakouské spolkové dráhy zajišťovaly náhradní autobusovou dopravu mezi Vídní a Bratislavou, ale zda bude podobné opatření fungovat i tentokrát zatím není jisté. "Stávka rakouských železničářů se dotkne 4 železničních hraničních přechodů. Jsou to jihočeské přechody Horní Dvořiště a České Velenice, jihomoravský Šatov u Znojma a nejfrekventovanější v Břeclavi," informovalo tiskové oddělení Českých drah.

Do Rakouska zítra neodjede 5 vlaků EuroCity, 2 rychlíky, 9 spěšných vlaků a 23 osobních spojů. Již dnes by měl být zrušen přímý vůz Praha - Linec - Curych a pravděpodobně nepojede ani lůžkový vůz Vídeň - Ostrava - Moskva.

Na dotaz, zda České dráhy budou od ÖBB žádat nějakou náhradu za způsobené škody, mluvčí Petr Šťáhlavský odpověděl: "Obecně platí, že v případě stávky je náhrada vždy velmi komplikovanou záležitostí. A pokud nejde o termínované přepravy zboží, dá se po kratších výpadcích provozu ještě mnohé dohnat." Tentokrát bude ovšem stávka časově neomezená, a tím větší se dají očekávat i její dopady na ČD.

Vláda už částečně ustoupila

ÖBB by měly být napříště rozděleny na samostatné společnosti v rámci jedné střechové, holdingové společnosti. Reforma bude znamenat také úpravy služebních podmínek železničářů a počítá rovněž s jejich propouštěním.

Vláda upustila od požadavku na automatické zrušení stávající ochrany před výpovědí pro pracovníky ÖBB mladší 40 let. Tento ústupek však odborům nestačí. Navrhovaná opatření mají dále umožnit snížení objemu státních dotací pro ÖBB.

Reklama

Související témata:

Související články

Stávka na železnicích v Rakousku skončila

Dvanáctihodinová stávka rakouských železničářů v poledne skončila. Obnovením dopravy u našich jižních sousedů se ulevilo zejména okolí Břeclavi a pracovníkům...

Výběr článků

Načítám