Hlavní obsah

Za polárním kruhem roste most z Česka. Časosběr ukazuje instalaci obřích segmentů

Tromsø, Norsko

Tisíce kilometrů urazila ocelová konstrukce, která nyní spojuje břehy fjordu Ramfjord v severním Norsku. Český tým se zde podílel na jednom z největších mostních zdvihů, jaký kdy v zemi proběhl. Projekt má výrazně zlepšit dopravu kolem Tromsø a obstát i v extrémních arktických podmínkách.

Časosběr ukazuje instalaci obřích ocelových segmentů největším lodním jeřábem v Evropě Video: Metrostav Norge

Článek

Uprostřed fjordu, zhruba 400 kilometrů za polárním kruhem, se do výšky zvedají ocelové díly vážící až 900 tun. Jejich montáž zajišťuje plovoucí jeřáb Hebo Lift 10 s nosností 2 200 tun, patřící k největším svého druhu v Evropě.

Podle norské silniční správy Statens vegvesen šlo o jeden z nejtěžších zdvihů, jaký byl v zemi pomocí plovoucího jeřábu proveden. Most je součástí nového úseku silnice E8, který má odklonit tranzitní dopravu z obydlené části Ramfjordu a zlepšit plynulost provozu v okolí Tromsø.

Ocelová konstrukce vznikla v pražských Horních Počernicích, kde bylo vyrobeno 168 dílů o celkové hmotnosti 5 700 tun. Následně putovaly kamiony do polského Štětína, kde byly sestaveny do sedmi segmentů.

Foto: Metrostav Norge

Lodní jeřáb Hebo Lift 10 během zvedání ocelové konstrukce nového mostu přes Ramfjord nedaleko Tromsø

Z přístavu ve Świnoujściu pak kolos zamířil po moři přes Baltské, Severní i Norské moře až k Tromsø. Samotná nakládka i převoz byly logisticky mimořádně náročné – břemena vážila stovky tun a každá manipulace musela být přepočítána podle výšky hladiny, síly větru a mořských proudů.

Jedenáct dní a konstrukce stála

„Nejnáročnější byl hned první segment, který jsme museli v zavěšeném stavu usadit pomocí 64 šroubů. Když nám přálo počasí, další části už přibývaly rychle a tu poslední jsme osadili jen jedenáct dní od zahájení montáže,“ popsal projektový inženýr Michal Mazáč.

Vedoucí projektu Matěj Novotný dodal, že po usazení všech dílů začaly svářečské práce a finální podlití ložisek. „Ocelová konstrukce mostu bude hotová na přelomu roku a poté můžeme navázat betonážemi,“ uvedl.

Foto: Metrostav Norge

Zvedání jednoho ze sedmi mostních segmentů, z nichž každý váží až 900 tun

Nový, zhruba deset kilometrů dlouhý úsek E8 má zvýšit bezpečnost i plynulost provozu v členité krajině u Ramfjordu. Kromě hlavního mostu zahrnuje projekt také devět menších mostů, tunely a doprovodné stavby včetně přechodu pro soby a protilavinové ochrany.

Podle předsedy představenstva Metrostavu Norge Aleše Gotharda je projekt výjimečný jak rozsahem, tak podmínkami.

„Specifikem stavby jsou drsné klimatické podmínky a komplikovaná logistika. Navíc řešíme i prvky, na které ve střední Evropě nejsme zvyklí, například přechody pro soby nebo lavinová opatření,“ řekl.

Projekt E8 Sørbotn – Laukslett, který zadala norská správa silnic, byl zahájen na jaře 2024 a dokončení se plánuje na léto 2027. Hodnota zakázky dosahuje zhruba 4,5 miliardy korun.

Skandinávie patří k regionům, kde mají čeští stavbaři dlouhodobě dobré jméno. Podíleli se například na ražbách tunelů helsinského metra nebo na nejdelším silničním tunelu na Islandu.

Související témata:

Výběr článků

Načítám