Článek
Uprostřed fjordu, zhruba 400 kilometrů za polárním kruhem, se do výšky zvedají ocelové díly vážící až 900 tun. Jejich montáž zajišťuje plovoucí jeřáb Hebo Lift 10 s nosností 2 200 tun, patřící k největším svého druhu v Evropě.
Podle norské silniční správy Statens vegvesen šlo o jeden z nejtěžších zdvihů, jaký byl v zemi pomocí plovoucího jeřábu proveden. Most je součástí nového úseku silnice E8, který má odklonit tranzitní dopravu z obydlené části Ramfjordu a zlepšit plynulost provozu v okolí Tromsø.
Ocelová konstrukce vznikla v pražských Horních Počernicích, kde bylo vyrobeno 168 dílů o celkové hmotnosti 5 700 tun. Následně putovaly kamiony do polského Štětína, kde byly sestaveny do sedmi segmentů.

Lodní jeřáb Hebo Lift 10 během zvedání ocelové konstrukce nového mostu přes Ramfjord nedaleko Tromsø
Z přístavu ve Świnoujściu pak kolos zamířil po moři přes Baltské, Severní i Norské moře až k Tromsø. Samotná nakládka i převoz byly logisticky mimořádně náročné – břemena vážila stovky tun a každá manipulace musela být přepočítána podle výšky hladiny, síly větru a mořských proudů.
Jedenáct dní a konstrukce stála
„Nejnáročnější byl hned první segment, který jsme museli v zavěšeném stavu usadit pomocí 64 šroubů. Když nám přálo počasí, další části už přibývaly rychle a tu poslední jsme osadili jen jedenáct dní od zahájení montáže,“ popsal projektový inženýr Michal Mazáč.
Vedoucí projektu Matěj Novotný dodal, že po usazení všech dílů začaly svářečské práce a finální podlití ložisek. „Ocelová konstrukce mostu bude hotová na přelomu roku a poté můžeme navázat betonážemi,“ uvedl.

Zvedání jednoho ze sedmi mostních segmentů, z nichž každý váží až 900 tun
Nový, zhruba deset kilometrů dlouhý úsek E8 má zvýšit bezpečnost i plynulost provozu v členité krajině u Ramfjordu. Kromě hlavního mostu zahrnuje projekt také devět menších mostů, tunely a doprovodné stavby včetně přechodu pro soby a protilavinové ochrany.
Podle předsedy představenstva Metrostavu Norge Aleše Gotharda je projekt výjimečný jak rozsahem, tak podmínkami.
„Specifikem stavby jsou drsné klimatické podmínky a komplikovaná logistika. Navíc řešíme i prvky, na které ve střední Evropě nejsme zvyklí, například přechody pro soby nebo lavinová opatření,“ řekl.
Projekt E8 Sørbotn – Laukslett, který zadala norská správa silnic, byl zahájen na jaře 2024 a dokončení se plánuje na léto 2027. Hodnota zakázky dosahuje zhruba 4,5 miliardy korun.
Skandinávie patří k regionům, kde mají čeští stavbaři dlouhodobě dobré jméno. Podíleli se například na ražbách tunelů helsinského metra nebo na nejdelším silničním tunelu na Islandu.


