Článek
„Na Dvoreckém mostu teď dokončujeme tu železobetonovou konstrukci, chystá se dokončení středního pole, nedávno byla dokončena příprava bednění a betonáž obálky, teď už zbývá dobetonovat jen ten vnitřek. To se odehraje v první polovině září,“ popsal Novinkám náměstek primátora hlavního města pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
Stavbaři se teď soustředí především na zmiňované střední, poslední pole, kde se části mostu budované zároveň ze smíchovské i podolské strany potkávají a propojují se do jednoho horizontálního celku.
„V tuto chvíli tu vidíme rozdělanou armaturu a část konstrukce, která se bude podbedňovat a nyní se ještě začišťují betony, připravují se na další povrchy, abychom mohli dodělat nosnou desku,“ přiblížil nám práce ve středu mostu vedoucí stavby Petr Koukolík ze společnosti Metrostav TBR.

Dvorecký most z ptačí perspektivy
„A z boku vidíme chodníky, tam už je podbednění hotové a chybí nám pouze armatura a následně betonáž,“ doplnil.
Hotových je podle něj zhruba 90 procent nosné konstrukce. Na stavbě aktuálně pracuje kolem devíti desítek dělníků a dvacítka techniků. Betonování dle potřeby probíhá také v noci. I když se stavba blíží do finiše, stále je tu dle Koukolíka „opravdu hodně práce“.
„Ještě se musí předepnout celá konstrukce, zaměřit, zbrousit, instalovat koleje, následně izolace a další konstrukce jako jsou trakční sloupy, zábradlí, živice a mostní závěry. Dále spousta rozvodů inženýrských sítí, které vedou konstrukcí mostu včetně odvodnění a dokončovací práce,“ vyjmenoval.
Kompletně hotovo má být podle náměstka pro dopravu zhruba v únoru příštího roku. Stavbaři doufají, že jim bude přát počasí.
Výsledná cena mostu dlouhého necelých 400 metrů by se měla pohybovat kolem 1,1 miliardy korun, což je navýšení asi o 10 procent ve srovnání s původní částkou. Vícepráce a mírné zpoždění způsobily především geologické komplikace hned na začátku výstavby.

Dělníci pracují na posledním, středním poli mostu.
„Objevily se problémy související se zakládáním mostu v korytě řeky, to je bohužel problém, na který tady v Praze často narážíme, objevilo se to i u stavby Štvanické lávky,“ vysvětlil Hřib.
„V každém založení mostu byl nějaký geologický problém, buď ‚moc tvrdo‘, nebo se nám ztrácel beton. To se muselo vychytat. Technické problémy, se kterými jsme se museli vypořádat, následně přinášela i tvarová složitost konstrukce,“ dodal Koukolík.
Ta má vizuálně odkazovat na kubismus, každé z budovaných šesti polí má svou vlastní podobu. „Dá se říct, že každý kousek tohoto mostu je originál, bednění se nedá opakovat a každá položka armatury má trochu jiný směr, jiný profil,“ uvedl vedoucí stavby.
MHD ano, auta ne
Na hotový most, jenž spojí na jedné straně podolské Dvorce a na druhé smíchovský Zlíchov, však osobní automobily nepustí. „Tam je problém na obou stranách mostu, kde by bylo nutné řešit nájezdy a sjezdy, to by bylo hodně komplikované a ta doprava by se neměla moc kam ‚rozlívat‘, není tam na to prostor,“ vysvětlil Hřib.
Most tak bude sloužit pro MHD - tramvaje a autobusy, IZS a také pěším a cyklistům. Do budoucna se stane součástí tzv. tramvajového okruhu. Jezdit by po něm měly linky tramvají 2 a 20, na obou březích bude možné odbočení oběma směry. Na smíchovské straně mostu pak vznikne jeden pár zastávek.

Tramvajové koleje povedou středem mostu, po stranách budou chodníky pro pěší.
„Bude to významný příspěvek k té dopravě, která není orientována na to, že jedete do středu města a zpátky, je to propojení dvou sousedních městských částí, to je velice důležité, abychom ulevili přetíženému městskému centru,“ říká náměstek.
Řidiči mají podle něj využít nedávno opravený Barrandovský most vzdálený odsud zhruba jeden kilometr.
Koleje už pokládají
Zapuštěné tramvajové koleje povedou středem mostu, kde v případě potřeby projede i vůz záchranky či hasičů, po stranách pak budou chodit pěší a jezdit cyklisté.
S instalací kolejí, tzv. pevné jízdní dráhy, začali dělníci už na jaře. „V současné době máme hotové ze strany Podolí jedno pole a ze strany Smíchova dvě pole, takže jsme zhruba v polovině montáže pevné jízdní dráhy. Pokračovat ve výstavbě můžeme, až bude celá nosná konstrukce hotová,“ informoval Koukolík.
„Tramvajové koleje jsou zabetonovány, následně tam bude ještě litý asfalt a pod pevnou jízdní dráhou je antigravitační rohož, aby odpružila tramvaj od nosné kondukce,“ přiblížil stavbyvedoucí, co na mostovku pokládají.

Pokládané koleje na podolském předpolí
Řeší se i nejbližší okolí mostu a prostor pod ním. „Bude obsahovat například kavárnu, skatepark a na druhé straně galerii městských osvětlení z evropských metropolí,“ uvedl Hřib. „Světelnou zahradu“ připravuje sochař Krištof Kintera, více než stovka lamp vyroste na zlíchovské straně.
Anketa

Vizualizace Dvoreckého mostu po dokončení

Vizualizace Dvoreckého mostu po dokončení