Hlavní obsah

Umírají lidé, hynou ptáci a delfíni. Ropná havárie likviduje Černé moře

4:04
4:04

Poslechněte si tento článek

Úporný kašel, bolesti trávicího traktu, problémy se slinivkou, játry a ledvinami. To vše trápí stovky dobrovolníků, kteří likvidovali a stále likvidují následky ekologické havárie dvou tankerů, která se stala vloni v polovině prosince. Někteří z dobrovolníků zemřeli. Oficiální příčina úmrtí u mladých lidí zní: srdeční selhání, píše německý deník Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Rusko nebylo schopno za půl roku zlikvidovat ropnou skvrnu v Kerčském průlivuVideo: Reuters

Článek

Ačkoliv od havárií uplynulo už více než pět měsíců, na pláže se stále vyplavují černé hrudky těžké ropy. Teprve nedávno (22. dubna) ruská agentura pro ochranu spotřebitelů zakázala pro letošní rok koupání na 141 plážích v okolí města Anapa a na devíti dalších v sousedním okrese. Odůvodnila to porušením „hygienických standardů“, aniž by zmínila důvod opatření, kterým je nejhorší únik ropy v tomto století. Na okupovaném Krymu se má sezona dokonce konat jako obvykle, píše Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Foto: Dmitrij Feoktistov / TASS , Profimedia.cz

Dobrovolníci odstraňují ropou nasáklý písek z pláže u černomořského letoviska Anapa po havárii tankerů.

Ekolog Igor Škradjuk z moskevského Centra pro zachování biodiverzity dorazil do Anapy letos v únoru. Původně chtěl zůstat jen týden a odebírat vzorky. Situace je mnohem vážnější, než úřady přiznávají. Po havárii tankerů Volgoněfť 212 a Volgoněfť 239 unikl do moře mazut. Jenže mazut je název pro látky s různými vlastnostmi, vysvětluje Škradjuk. Je podle něj nutné zjistit, co přesně uniklo, aby bylo možné najít způsoby, jak znečišťující látky odstranit a změřit jejich vliv na zdraví lidí a zvířat. „Ukázalo se ale, že odběr vzorků není tak jednoduchý,“ říká Škradjuk. Někdy byly údajně ztraceny, jindy chemici uvedli, že jim bylo doporučeno nezveřejňovat výsledky testů.

Foto: Profimedia.cz

Havárie v Kerčském průlivu

Oba tankery, které vloni v polovině prosince havarovaly, přepravovaly minimálně 9200 tun mazutu. Některé zdroje ale hovoří o podstatně vyšším nákladu alespoň u jednoho z tankerů. Měl mít mnohem koncentrovanější zbytky po zpracování ropy. To by podle Škradjuka vysvětlovalo rozdíly ve vzorcích a také skutečnost, že úřady nezveřejnily výsledky svých vlastních analýz, tvrdí Škradjuk.

U některých dobrovolníků se objevily kožní reakce, uvádí Škradjuk. Mořští ptáci vykazovali poruchy nervového systému. V jejich krvi se snížil počet červených krvinek, které přenášejí kyslík. Škradjuk tvrdí, že u člověka, který delší dobu pomáhal čistit mořské ptáky potřísněné mazutem, byl podíl červených krvinek snížen o více než polovinu. „Takovou změnu zdravotního stavu je těžké napravit,“ říká a upozorňuje, že „zdraví dobrovolníků a obyvatel se systematicky nezkoumá“.

V lednu zemřel 17letý student z Anapy, který byl povolán univerzitou, aby pomáhal s úklidovými pracemi. Oficiální příčinou jeho úmrtí bylo selhání srdce. Jeho matka tuto verzi odmítá. Na konci února zemřel potápěč z civilní ochrany, jejíž zaměstnanci vybírají mazut z mořského dna. Škradjuk ví o dobrovolnících, kteří začali silně kašlat.

Když on sám na začátku února přijel do Anapy, bylo mrazivo, takže mazut nezapáchal. „Ale vítr dostal mikrokousky do vzduchu, a tak se dostaly lidem do plic. Kvůli tomu všichni kašlou a k tomu se přidávají závratě v důsledku odpařování oleje a neustálé bolesti hlavy. „Mnoho dobrovolníků trpí bolestmi trávicího systému, problémy se slinivkou břišní a játry,“ říká Škradjuk a dodává: „Pravidelně mě bolí ledviny.“ Přesto chce začít s čištěním kamenů a skal vysokotlakým čističem.

Časovanou bombou ale nazývá mazut, který je ve vracích na mořském dně. Ve třech kusech trosek v hloubce asi 20 metrů má být téměř čtyři tisíce tun mazutu. Plán, že do konce října mají být nad vraky instalovány jímky, které mazut izolují a poté se odčerpají, je podle něj moc pomalý. Pokud stoupne teplota vody, hrozí únik těžkého topného oleje.

V polovině loňského prosince poškodila bouře půlstoletí stará plavidla Volgoněfť 212 a Volgoněfť 239. To první se v bouři rozlomilo, přičemž jeden člen posádky přišel o život. Druhé najelo na mělčinu u ruského pobřeží. Ani jeden z tankerů nebyl způsobilý k plavbě na moři. Už dva metry vysoké vlny byly pro ně nebezpečné. V den nehody, 15. prosince 2024, byly vlny v Kerčském průlivu vysoké více než čtyři metry a běžné jsou tam vlny, jež dosahují výšky až sedmi metrů.

Související témata:
mazut

Výběr článků

Načítám