Hlavní obsah

Slovenský parlament mění pravidla

2:51
2:51

Poslechněte si tento článek

Bratislava

Od ledna 2026 začne ve slovenském parlamentu platit novela zákona, která zásadně mění pravidla jednání Národní rady. Koalice tvrdí, že jejím cílem je zjednodušit a zefektivnit legislativní proces, z návrhu je však jasné, že chce zejména omezit prostor pro opoziční obstrukce.

Foto: Národní rada Slovenské republiky

Slovenský parlament

Článek

Jedním z hlavních bodů předložených změn jednacího pořádku slovenského parlamentu je úprava řečnických časů. Poslanci budou mít v rozpravě maximálně 15 minut, navrhovatel i zpravodajec dostanou vždy nejvýše 90 minut na vystoupení.

Ve třetím čtení mohou vystoupit pouze s opravami technických nebo jazykových chyb, případně navrhnout opakování druhého čtení. Povinnost číst pozměňovací návrhy v plénu zaniká, pokud jsou zveřejněny na webu parlamentu.

Další novinkou je elektronická distribuce programu schůze, což má údajně zrychlit komunikaci mezi poslanci. Zavádí se také povinnost předkládat konsolidované znění všech novelizovaných paragrafů v elektronické formě. Poslanci a vláda budou moci použít grafickou prezentaci svých vystoupení.

Tím ruší nařízení Andreje Danka z SNS, který zakázal v jednacím sále používat jakékoliv vizuální pomůcky v době, kdy parlamentu předsedal (2016-2020).

Novela upravuje i postupy při absenci navrhovatele – body programu se mohou přesunout na další jednání. Do procesu byly také zahrnuty technické změny související s fungováním výborů, jejich vedením a zastupováním. Zpřísňuje se schvalování zkráceného legislativního procesu, který bude nutné detailně odůvodnit.

Podle předkladatelů z koaličních stran jde o reakci na nedostatky v dosavadní praxi a snahu zabránit zneužívání procedurálních možností. Opozice kritizovala, že její návrhy nebyly zapracovány a plánuje o novele hlasovat podle finálního znění.

Kritika opozice

Opozice na návrh novely jednacího řádu reaguje kriticky. Nejvýrazněji se proti změnám postavila SaS, která navrhla vlastní úpravy, z nichž některé koalice akceptovala, ale s dalšími zásadními body nesouhlasí. SaS například odmítá zkrácení času vystoupení poslanců v rozpravě či změny ve třetím čtení – v případě zachování těchto návrhů SaS zákon nepodpoří.

Opoziční poslanci, včetně Michala Šipoše (Slovensko, Za ľudí, KÚ), upozorňují, že koaliční návrhy znamenají umlčování opozičních hlasů a omezování svobody vyjadřování. Ondrej Dostál (SaS) tvrdí, že koalice má informace o tom, které změny jsou pro opozici nepřijatelné, a pokud zůstanou zachovány, nemůže opozice být spolupředkladatelem či hlasovat pro návrh.

Opozice varuje před tím, že změny povedou ke snížení kontroly vlády parlamentem, omezení prostoru pro diskuzi a zrychlení přijímání zákonů bez řádné odborné rozpravy. Kromě kritiky konkrétních bodů (například povinného čtení pozměňovacích návrhů, zkrácení řečnického času či úprav třetího čtení) upozorňuje opozice také na absenci etického kodexu pro poslance, který by chtěla projednávat až v dalším kroku.

Přehled navrhovaných změn jednacího řádu NR SR

  • Mandát, jeho neuplatňování a zánik: Přesnější definice důvodů zániku mandátu poslance; upravené podmínky, kdy nastupuje náhradník (ztráta mandátu, jeho neuplatňování, trestná činnost, neslučitelnost funkcí, úmrtí apod.).
  • Pravidla pro vystoupení na schůzi: Poslanci mají upravené řečnické časy k návrhům, zkracuje se čas faktických poznámek, upravuje se způsob podávání a odůvodňování pozměňovacích/doplňujících návrhů.
  • Zasílání programu schůzí: Při změně programu před schůzí musí být nový program rozeslán poslancům elektronicky.
  • Postup při absenci navrhovatele: Pokud navrhovatel není přítomen, bod programu se přesouvá na konec schůze, následně na další schůzi (pokud se předem neomluvil).
  • Technická vylepšení: Pozměňovací návrhy se zveřejňují na webu NR SR, zavádí se informativní konsolidované znění změn zákona v elektronické formě.
  • Funkce výborů a jejich předsedů: Upřesněná pravidla voleb, odvolávání a zastupování předsedů výborů; schůze výborů nesmí probíhat současně s plenární schůzí.
  • Zkrácené legislativní řízení: Povinnost detailně odůvodnit mimořádné okolnosti a specifikovat hrozící ohrožení při návrhu na zkrácené legislativní řízení.
  • Rozdělení jednání o zákonech: První a druhé čtení zákona nesmí probíhat na téže schůzi.
  • Legislativní procesy: Upravené možnosti vystoupení ve třetím čtení (jen na opravy chyb nebo opakování čtení), pravidla hlasování o jednotlivých částech návrhu, zpřísnění informování poslanců o pozměňovacích a doplňujících návrzích.

Výběr článků

Načítám