Hlavní obsah

Rusko žádá o zmírnění sankcí na náhradní díly pro letadla

2:59
2:59

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Rusko žádá, aby Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) zajistila zmírnění sankcí na nákup náhradních dílů pro letouny. Podle formální žádosti a zdroje citovaného agenturou Reuters argumentuje, že sankce ohrožují bezpečnost mezinárodní letecké dopravy. Západní státy na Rusko uvalily sankce kvůli jeho invazi na Ukrajinu z února 2022.

Foto: Profimedia.cz

Airbus ruské aerolinky Aeroflot

Článek

Sankce Rusko odstřihly od přímého přístupu k letounům a náhradním dílům zahraniční výroby. Ruské aerolinky tak musely hledat alternativní cesty, jak sehnat náhradní díly pro přibližně 700 Airbusů a Boeingů ve své letce.

Zdroj z ruského letectví ale agentuře Reuters sdělil, že některé díly přes prostředníky sehnat nelze, což znamená, že značná část západních letadel by v brzké budoucnosti mohla být uzemněna.

Ruské úřady se nyní snaží ICAO přesvědčit, že sankce ohrožují leteckou bezpečnost. Žádost podaly poté, co Spojené státy minulý týden zrušily sankce uvalené na běloruskou aerolinku Belavia, která byla též potrestána v souvislosti s běloruskou podporou ruské invaze. Celou záležitost chtějí Rusové probrat na jednání organizace, které se bude konat tento týden v Montrealu.

ICAO, která má na starosti stanovení globálních bezpečnostních standardů, v minulosti oficiálně zkritizovala Moskvu jak za narušení suverenity ukrajinského vzdušného prostoru, tak za dvojitou registraci ruských letadel. Rusové na organizaci ve své žádosti apelují, že sankce jdou proti globálním bezpečnostním pravidlům.

„Nezákonné donucovací prostředky porušují lidské právo na svobodu pohybu nehledě na národnost a občanství. ICAO má povinnost učinit veškeré praktické kroky, aby jednotlivým státům zabránila v aplikaci politicky zaujatých, diskriminačních a donucovacích prostředků v poli mezinárodního civilního letectví,“ stojí v ruské žádosti.

O rychlém úpadku technického stavu ruských letadel vypovídá několik incidentů z posledních měsíců. Například v červenci se na východě země zřítil letoun Antonov An-24 vyrobený v roce 1976, přičemž zemřelo všech 48 lidí na palubě. Zároveň ruskou leteckou dopravu ovlivňují i proukrajinské kyberútoky. Jeden takový v létě uzemnil desítky letů ruské aerolinky Aeroflot.

Rusko podniká invazi na Ukrajinu už více než tři roky a zatím se nemá k zastavení bojů. Sankce mu ale jeho plány ztěžují. Zdroj Reuters naznačil, že pokud v brzké době v Rusku dojde k nějaké havárii západního letounu, mohl by to Kreml využít k podpoře svého tvrzení o nepřiměřenosti sankcí.

„Když se v brzké budoucnosti zřítí ruský Boeing nebo Airbus a zemřou lidé, co potom? Každopádně to bude házené na sankce,“ okomentoval anonymní zdroj.

Rusko ve své žádosti podané k ICAO dále kritizuje sérii suspendací licencí pro letouny ruských aerolinek, zákazy údržby a pojišťování ruských letadel, a to, že 37 zemí ruským letounům uzavřelo své vzdušné prostory. Zároveň bude Rusko v Montrealu usilovat o zvolení do řídící rady organizace, v níž je 36 států. Do rady kandidovalo už krátce po začátku invaze na Ukrajinu, ale tehdy nezískalo dost hlasů.

Výběr článků

Načítám