Článek
Britská vláda v pátek oznámila, že se nové sankce týkají stovky tankerů, které tvoří jádro tzv. stínové flotily lodí, jež se používají pro export ruské ropy a loni přepravily zboží v hodnotě 24 miliard dolarů (5302 miliardy korun). Terčem sankcí jsou i lidé stojící za těmito loděmi, jejich vlastníci nebo provozovatelé.
Podle ruské agentury TASS jsou na seznamu pojišťovna Soglasije, hongkongské firmy BX Energy a Nord Axis nebo norská Romarine AS spojené s obchodem s ropnými deriváty. Zařazen je na něj občan Ázerbájdžánu spojený s ruskou stínovou flotilou. Počet lodí pod sankcemi stoupl ze 133 na 234.
Britská vláda uvádí , že jde o vůbec největší sankce uvalené na ruskou stínovou flotilu.
Ruský velvyslanec v Británii Andrej Kelin sankce odsoudil, protože byly přijaty na Den vítězství. Podle něj však nebudou mít efekt: „Jsou bezmocné. Vůbec neovlivňují splnění našich vojenských a politických cílů.“
Cílem sankcí je tvrdě postihnout ruskou ekonomiku, na kterou beztak dopadají klesající ceny ropy pohybující se nad šedesáti dolary za barel a vysoké náklady na válku na Ukrajině, plyne ze slov britského premiéra. „Putin používá stínovou flotilu, aby udržel své příjmy z ropy,“ řekl Keir Starmer, který vyzdvihl, že díky sankcím příjmy Ruska z ropy od roku 2022 každoročně klesají. Za tři roky války poklesly o třetinu.
Zajištění bezpečnosti plavby a podmořské infrastruktury
Není to však jediný důvod uvalení sankcí, uvedl Starmer: „Hrozba ze strany Ruska pro naši bezpečnost se nemůže podceňovat. Uděláme proto vše, co je v našich silách, abychom zlikvidovali operace stínové flotily, nechali vyhladovět jeho válečnou mašinérii a chránili podmořskou infrastrukturu, na níž závisí náš každodenní život.“
Důvodem sankcí je také zajištění bezpečnosti námořní plavby, snaha předejít ekologickým katastrofám a ochrana podmořských kabelů, které opakovaně poškodily kotvy spuštěné z těchto lodí.
Právě otázka bezpečnosti podmořské infrastruktury a její ochrany před nepřátelskými akcemi nebo nedbalostí má být jedním z klíčových bodů jednání JEF. Z operačního velitelství JEF v Northwoodu ve Spojeném království je nyní monitorováno 22 oblastí včetně částí Lamanšského průlivu, Severního moře, Baltského moře a průlivu Kattegat mezi Dánskem a Švédskem, kudy vede cesta z Baltu do Severního moře.
Lodě ruské stínové flotily jsou obstarožní neudržovaná plavidla, u nichž je velké riziko havárie nebo úniku přepravovaného zboží. Plují většinou nepojištěné a často vypínají zařízení, která informují o jejich poloze, což zvyšuje riziko kolize.
Společné expediční síly tvoří deset zemí s blízkými názory – Británie, Norsko, Dánsko, Švédsko, Finsko, Estonsko, Lotyšsko, Litva a Island.