Hlavní obsah

Australský miliardář křísí Titanic. Už zase

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zdálo se, že ambiciózní projekt se beze stopy potopil. Australský těžařský magnát Clive Palmer však tento týden při své prezentaci oživil myšlenku stavby Titaniku II, repliky zkázonosného parníku.

Foto: archiv D. Kopřivy

Titanic na archivním snímku

Článek

Projekt si prožil dlouhou historii, poprvé se objevil v roce 2012, sto let poté, co původní loď narazila do ledovce. Ale navzdory Palmerově chvástání – na tiskové konferenci v Londýně před 11 lety reagoval slovy „bull****“ („h**no“) na tvrzení, že jde o podvod – z toho nic nebylo, připomněl list The Telegraph.

Nyní miliardář stanovil rok 2027 jako termín spuštění lodi a v narážce na krach původního záměru, prý kvůli pandemii koronaviru, řekl médiím v budově Opery v Sydney: „S velkým potěšením oznamujeme, že po nepředvídatelných globálních zpožděních jsme znovu navázali spolupráci s partnery, abychom uskutečnili sen o Titaniku II. Nechť cesta začne.“

Palmer v minulosti tvrdil, že se mu o překot hlásí budoucí cestující, ochotní nabídnout až milion liber (29, 5 mil. korun), aby se mohli připojit k první plavbě, jež se měla uskutečnit v roce 2016.

Návrat v čase, včetně kostýmů

Cestující se budou moci na Titaniku II vrátit v čase a ponořit se do opulentního života na palubě největší a nejluxusnější lodě své doby, jejíž ztroskotání nepřežilo přes 1 500 lidí.

Tohle v Evropě nikdo jiný nemá. Čech získal vzácný artefakt z Titaniku

Koktejl

Podle Palmerova záměru by měla loď o hmotnosti 56 tisíc tun a devíti palubách přepravovat 2435 cestujících a mít stejné vnitřní prostory a uspořádání kajut jako Titanic. Z 835 kajut by 383 bylo v první třídě, 201 ve druhé a 251 ve třetí.

Na mnoha palubách by se vinulo velké schodiště pod velkou železnou a skleněnou kopulí osvětlenou křišťálovým lustrem s 50 světly.

Další vybavení 269 metrů dlouhé 32,2 metru široké lodi s dieselovým pohonem by odpovídalo vybavení původního „nepotopitelného“ zaoceánského parníku: tradiční jídelny, taneční sál, krytý bazén, turecké lázně, divadlo, kuřárna a staromódní tělocvična, vypočítává list Bild.

Foto: Profimedia.cz

Australský miliardář Clive Palmer v Sydney

Palmer už dříve naznačil, že v kajutách budou k dispozici dobové kostýmy, do nichž se hosté budou moci převléknout, a že si budou moci zaplatit příplatek, aby během plavby přes oceán zažili všechny tři třídy.

Miliardář se netají, že bude cestovat ve třetí třídě. „Chci si dát irský guláš s lidmi, kteří mě neznají. Pojedu inkognito,“ upřesnil.

Britští odborníci na cestovní ruch jsou skeptičtí, pokud jde o to, zda se současní výletníci chtějí vrátit k zážitkům z plavby na počátku 20. století, a to i bez tragického konce.

Odborníci pochybují

Cestovatel Anthony Nicholas, autor knihy Key Figures Aboard RMS Titanic (Klíčové postavy na palubě Titaniku), promluvil za skeptiky: „Původní loď měla jen čtyři výtahy – tři pro cestující první třídy, jeden pro druhou a žádný pro třetí. To by dnes nefungovalo. Kam chtějí umístit další výtahy a kolik místa to ubere z původního stylu interiéru?“

Připomněl, že si cestující během šestidenní plavby „vyzkouší“ všechny tři třídy? „Pokud ano, jak chtějí usnadnit přesun stovek lidí a jejich věcí po lodi jednou, natož dvakrát za šest dní?“ ptá se.

„Titanic Brity dlouhodobě fascinuje, avšak pokud jde o plavby, zvykli si na moderní vybavení, luxusní prostředí a mnohem větší množství přirozeného světla. Dovedu si představit, že tento koncept bude oblíbený pro krátké výlety nebo jako plovoucí hotel či muzeum, na rozdíl od provozní výletní lodi,“ přidal se James Cole, zakladatel luxusní výletní agentury Panache Cruises.

Foto: Petr Horník, novinky.cz

V roce 2016 se v Praze představily na výstavě originální artefakty z potopené lodi a rekonstruovaný interiér parníku.

Queen Mary 2, jediná transatlantická loď, která je stále v provozu, má hrubý výtlak 148 tisíc tun – téměř třikrát větší než Titanic II – a pohodlně přepravuje 2695 cestujících.

Stephen Payne, který navrhl vlajkovou loď společnosti Cunard, má za to, že dnešní cestující by požadovali standardy mnohem vyšší, než mělo ikonické plavidlo. „Očekávali byste koupelnu nebo byste byli připraveni jít na chodbu? Jistě, mohlo by být zábavné zažít autentický zážitek z Titaniku přes noc, ale co takhle na několik nocí, nebo dokonce na týden?“

Jiní neupěli

Loď bude zpočátku plout na původní trase mezi Southamptonem a New Yorkem, ale nakonec bude cestovat i po celém světě. Jak uvádí CNN, stavitel lodi by měl být nalezen do konce roku, práce by měly začít v prvním čtvrtletí roku 2025 a loď by se měla premiérově ponořit do vln v červnu o dva roky později.

Navzdory úspěchu filmu Titanic Jamese Camerona z roku 1997 a oblibě belfastského muzea věnovaného uctění památky lodi postavené v nedalekých loděnicích Harland & Wolff další projekty na repliku parníku postihl stejný osud jako loď – ztroskotaly.

Jihoafrický podnikatel Sarel Gous upustil od rekonstrukce v roce 2006 a model v plném měřítku v Číně zahájený v roce 2014 zůstává nedokončený.

Zda se nejnovější pokus 69letého Palmera podaří uskutečnit, se teprve uvidí. „Titanic bude lodí, na které se plní sny. Bude to loď lásky a dokonalého stylu a luxusu. Je to mnohem větší zábava než sedět doma a počítat peníze,“ slibuje.

Zbohatl na těžbě

Palmer patří mezi nejbohatší Australany, jeho majetek se nyní podle časopisu Forbes odhaduje 4,3 miliardy dolarů (99 miliard korun). Za vzor pokládá svého otce George, který točil němé filmy a vlastnil rozhlasovou stanici. Kariéru zahájil jako makléř v 21 letech, když se na přijímacím pohovoru vydával za o deset let staršího. Zbohatl na těžbě železné rudy, niklu a dalších surovin pro čínské odběratele.

V Austrálii založil vlastní fotbalovou ligu, protože s oficiální nebyl spokojen. Už dříve ohlásil, že bude vyrábět vzducholodě jako dopravní prostředek pro Čínu.

Vše bylo jinak. Dokument vyvrací zažité mýty o Titaniku

Koktejl

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám