Hlavní obsah

Rušení navigačních signálů komplikuje plavbu v Hormuzském průlivu

2:21
2:21

Poslechněte si tento článek

Rušení navigačních signálů v Hormuzském průlivu, kterým prochází zhruba 20 procent celosvětových dodávek zkapalněného zemního plynu (LNG) a ropy, působí na místě zmatek a zvyšuje riziko kolizí lodí. S odvoláním na data námořní monitorovací služby Starboard Maritime Intelligence o tom informovala agentura Bloomberg. Panují přitom obavy, že Írán čelící izraelským úderům by mohl dopravu v úžině zablokovat.

Foto: Profimedia.cz

Komerční plavidla poblíž íránského přístavu Bandar Abbás. Ilustrační foto

Článek

„Data v oblasti ukazovala plavidla plující neuvěřitelně rovně, cikcak nebo zdánlivě na břehu. Výpadky, které se od pátku dotkly tankerů, nákladních, vlečných i rybářských lodí, zvyšují závislost na radarech, kompasech a zraku posádky, což zvyšuje pravděpodobnost kolizí,“ napsal Bloomberg s tím, že problémy zatím postihly zhruba 900 lodí.

Mezinárodní monitorovací skupina Společné námořní informační centrum (JMIC) v neděli oznámila, že eviduje „extrémní rušení“ signálů z íránského přístavu Bandar Abbás.

„Tohle není vhodné místo ani vhodná doba pro to, aby navigační systémy nedokázaly přesně ukázat, kde se nacházíte,“ citoval Bloomberga Marka Douglase, námořního analytika společnosti Starboard.

Stejně jako další oslovení experti ale pochybuje, že by se Írán rozhodl Hormuzský průliv zablokovat, jak hrozí některé hlasy z Teheránu. Na to je podle nich Teherán příliš závislý na příjmech z dodávek ropy, zejména do Číny. Blokáda významné námořní tepny by také mohla vyvolat ráznou reakci Spojených států.

„Pro Írán je (Hormuzský průliv) klíčovým vyjednávacím nástrojem. A takové nástroje zůstávají v ruce, pokud nenastane nejhorší možný scénář,“ uvedl podle agentury v nedělním komentáři Anoop Singh, analytik námořní dopravy ve společnosti Oil Brokerage Ltd.

Na rušení navigačních signálů v Hormuzském průlivu upozornila v pondělí také britská vojenská služba UKMTO. „Zatímco úroveň elektronického rušení v širším regionu nadále narůstá, jeho úroveň a intenzita uvnitř Zálivu mají významný dopad na hlášení polohy plavidel prostřednictvím automatizovaných systémů,“ napsala v pondělí s tím, že lodě proplouvající oblastí si mají počínat obzvlášť opatrně.

Hormuzský průliv spojuje Perský záliv s oceánem, patří mezi nejdůležitější strategické spojnice pro přepravu energetických surovin na světě. V nejužším místě má tento průliv jen 33 kilometrů, ale námořní trasy pro manévrování lodí jsou ještě užší.

Výběr článků

Načítám