Hlavní obsah

Majitel klubu zaplatil přes 160 milionů za půlminutový klip proti antisemitismu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Rostoucí projevy antisemitismu znepokojily majitele amerického fotbalového klubu New England Patriots Roberta Krafta natolik, že spustil osvětovou kampaň proti nenávisti zaměřené vůči Židům. Její součástí je několik klipů, ten poslední nechal odvysílat přímo během finále NFL, které je známé jako Super Bowl, kdy je sledovanost, a tedy i cena reklam, nejvyšší.

Super Bowl LVIIIVideo: Foundation to Combat Antisemitism (FCAS)

 
Článek

V klipu vystupuje 93letý Clarence B. Jones, který je spoluautorem legendárního protirasistického proslovu Martina Luthera Kinga z roku 1963, v němž zazněl slogan „I have a dream“.

„Někdy si představuji, co bych dnes napsal pro svého drahého přítele Martina (Luthera Kinga). Připomněl bych lidem, že nenávisti prospívá jedna věc. Ticho,“ uvedl Jones v půlminutovém klipu.

„Lidé, kteří změní národ, jsou ti, kteří mluví nahlas. Kteří odmítají být pouhými přihlížejícími. Kteří nahlas promluví proti nespravedlnosti,“ stojí dále v reklamě.

Izraelská armáda osvobodila dva rukojmí v Pásmu Gazy

Blízký a Střední východ

Jones následně vyzve všechny lidi, aby se postavili nenávisti. „Když se postavíme proti mlčení, postavíme se i proti veškeré nenávisti,“ zakončuje legendární spoluautor proslovu.

O tom, že reklama bude odvysílána při Super Bowlu, se Jones dozvěděl zkraje února v emotivním telefonátu s Kraftem. „Odvysíláme vaši reklamu při Super Bowlu,“ oznámil Jonesovi Kraft. „Teda, vy víte, jak rozbrečet 93letého chlapa,“ odpověděl dojatý Jones, „Martin (Luther King) by vás za to miloval,“ dodal spoluautor sloganu.

Foto: Charlie Riedel, ČTK/AP

Robert Kraft

Super Bowl, tedy finálový zápas NFL, je v USA jednou z nejsledovanějších událostí roku. K televiznímu přenosu tradičně patří i reklamy, které jsou v tento den vnímány jako součást kultury. Diváci sledují a hodnotí nejen samotný zápas, ale právě i reklamy, firmy se proto snaží zaujmout co nejvýraznějšími spoty, jejichž cílem je spíše budování povědomí o značce než propagace konkrétního produktu. Proto má odvysílání klipu proti antisemitismu právě v tuto dobu a při této příležitosti mimořádný význam.

Letošní Super Bowl se odehrál v Las Vegas mezi týmy San Francisco 49ers a Kansas City Chiefs. Kansas porazil San Francisco 25:22 po prodloužení a titul získal počtvrté v historii a potřetí za posledních pět let.

Kampaň proti antisemitismu

Kraft je zakladatelem společnosti Kraft Group, která podniká v oblasti sportu a realit. Jeho majetek se odhaduje na 11 miliard dolarů (zhruba 257 miliard Kč). Tým amerického fotbalu New England Patriots vlastní od roku 1994.

V roce 2022 založil Kraft Nadaci pro boj s antisemitismem. Do její kampaně vkládá desítky milionů dolarů. Její součástí jsou například videoklipy, které dojemnou formou znázorňují nesmyslnost antisemitismu. V jednom z nich například otec odveze syna před synagogu, tam zastaví a vyčte mu, že na sociálních sítích sdílel heslo Hitler měl pravdu. Následně ho vyzve, aby to šel říct Židům vycházejícím z budovy do očí.

Klip ke kampani proti antisemitismuVideo: Foundation to Combat Antisemitism (FCAS)

Další klip zobrazuje mladou maminku spěchající do školky s dcerkou, která si všimne svastiky a protižidovského nápisu načmáraného na dveřích garáže a ptá se, co to je a kdo to udělal. Když se žena vrátí ze školky, zjistí, že soused, který vedle opravoval auto, mezitím nápis přebarvil. Její dojaté „děkuji“ pak symbolizuje židovský vděk všem lidem, kteří se dokáží postavit na odpor antisemitské nenávisti.

Současná vlna protižidovských nálad i útoků se vzedmula po loňském 7. říjnu, kdy teroristé z palestinského hnutí Hamás překonali hranici Pásma Gazy, vtrhli do Izraele a brutálně tam povraždili přes 1200 lidí, většinou civilistů. Šlo o největší protižidovský pogrom od holokaustu. Následná vojenská reakce Izraele mající za cíl zničit Hamás vyvolala po celém světě demonstrace, kterých se účastní především muslimové a příznivci progresivní levice. Terči útoků se v západních zemích ve zvýšené míře stávají židovští studenti či košer restaurace a obchody.

Antisemitismus je negativní postoj, až nenávist vůči Židům či židovské víře (judaismu). Původ slova sahá do 19. století, poprvé jej nejspíše použil v roce 1860 židovský učenec Moritz Steinschneider ve slovním spojení antisemitské předsudky v souvislosti s myšlenkami francouzského filozofa Ernesta Renana o nadřazenosti árijské rasy nad semitskou.

Později se termín objevoval v německé nacionalistické literatuře a byl namířen výhradně proti lidem židovského původu či vyznání, ačkoliv zdánlivě odkazuje na Semity obecně. Termín Semité (odvozen od biblického Šéma) je označení pro národy hovořící semitským jazykem, tedy například hebrejsky či arabsky. Vzhledem k historickému vývoji pojmu antisemitismus tak mohou být paradoxně za antisemity označeni i Arabové, byť jsou sami Semité.

Další ostuda OSN. Zpravodajka pro okupovaná území označila masakr Hamásu za odpověď na izraelský útlak

Blízký a Střední východ

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám