Hlavní obsah

Dopravnímu letadlu v USA vlétl do dráhy bombardér. Tragédii zabránil prudký manévr pilota

3:36
3:36

Poslechněte si tento článek

Jen těsně se podařilo zabránit letecké tragédii pilotovi civilního dopravního letadla v americkém státě Severní Dakota. Při přistávání totiž musel provést prudký manévr, aby se vyhnul srážce s bombardérem B-52 amerického letectva, který se náhle ocitl v dráze letu jeho stroje. S odvoláním na záznam pilotova vyjádření bezprostředně po incidentu, který se stal v blízkosti mezinárodního letiště v Minotu, o tom informují americká média.

Foto: Profimedia.cz

Letoun Embraer E175L v barvách Delta Airlines zajišťovaný SkyWest Airlines. Ilustrační foto

Článek

„Nevím, jak rychle letěli, ale byli mnohem rychlejší než my. Řekl jsem si, že nejbezpečnější bude otočit se za nimi,“ řekl cestujícím pilot, jehož vyjádření jedna z cestujících zveřejnila na sociálních sítích.

„Takže se omlouvám za ten agresivní manévr. Zaskočil mě. Tohle vůbec není normální. Nevím, proč nás neinformovali. Abych to zkrátil, nebyla to žádná legrace. Omlouvám se za to a děkuji za pochopení,“ uzavřel pilot SkyWest Airlines, který si za svou duchapřítomnost vysloužil potlesk cestujících.

„Pamatuji si jen, jak letadlo letělo, jako by se naklonilo do strany… Dívala jsem se z okna a viděla jen trávu, už jsem neviděla panorama města,“ popsala své pocity během manévru cestující Monica Greenová.

Typ dopravního letadla americká média nespecifikovala, podle údajů leteckého webu Flightaware by však mělo jít o menší letoun Embraer ERJ 170-200 s kapacitou okolo 80 cestujících.

Let 3788 společnosti SkyWest Airlines z Minneapolisu do Minotu dostal v pátek od řídicí věže letiště povolení k přistání. Pilot letadla však musel manévr zopakovat poté, co se při prvním pokusu o přistání v dráze letu ocitl jiný stroj, uvedla podle deníku The Washington Post (WP) SkyWest Airlines, která záležitost vyšetřuje.

Představitelé amerického letectva se podle WP k incidentu nevyjádřili, ale uvedli, že mohutný bombardér B-52 přelétal nad státním veletrhem Severní Dakoty v Minotu, kde se nachází komerční letiště i základna letectva.

Údaje o letu podle WP ukazují, že letadlo při sestupu prudce odbočilo doprava a poté začalo stoupat, zatímco bombardér B-52 v té době v dané oblasti kroužil.

Kontrolní věž, která obsluhuje relativně malé letiště Minot, na rozdíl od nedaleké vojenské základny nemá radar a dispečeři se spoléhají pouze na vizuální informace a komunikaci s posádkami letadel, upozornila stanice NBC. „Nemyslím si, že byste potřebovali výkonnější radarový systém nebo větší věž, abyste takovým věcem zabránili. Ale potřebujete dobrou koordinaci mezi vojenskou základnou a civilním letištěm, aby se takovým incidentům předešlo,“ řekl webu letecký expert Jeff Guzzetti.

Lednová tragédie ve Washingtonu

V lednu se ve vzduchu srazil armádní vrtulník s komerčním letadlem společnosti American Airlines poblíž washingtonského Letiště Ronalda Reagana. Všech 67 lidí na palubách obou strojů, které dopadly do řeky Potomac, zahynulo. Neštěstí přimělo zákonodárce a federální agentury k přezkoumání koordinace mezi vojenskými a civilními letouny pohybujícími se ve stejném vzdušném prostoru.

Lednová nehoda upoutala pozornost k nedostatku personálu v oblasti řízení letového provozu, se kterým se potýkají letiště v USA. Podle Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) byly v době nehody sloučeny povinnosti několika letových dispečerů v místní řídicí věži. Zatím však není jasné, zda to mělo nějaký vliv na srážku, uvedla rozhlasová stanice NPR. V rámci škrtů administrativy prezidenta Donalda Trumpa, na které dohlížela skupina pro efektivitu státní správy (DOGE), vedení Federálního úřadu pro letectví (FAA) v únoru propustilo přibližně 400 lidí.

Související témata:
Severní Dakota

Výběr článků

Načítám