Hlavní obsah

Kampaň Spolu je bezradná, ANO navazuje na náladu z MS v hokeji

S kampaní pro evropské volby se politické strany nevytáhly. Heslům „Odvaha a zkušenost“, „Jsme Evropani“ nebo „Česko, pro tebe všecko“ chybí obsah a voličům nic nesdělí. O nic víc jim nenapoví ani sociální sítě, kde se strany předhánějí spíš v bizarnostech. I letos se ukazuje, že eurovolby zůstaly pro politiky volbami druhé kategorie, míní odborníci.

Foto: Roman Vondrouš, ČTK

Zahájení hlavní fáze kampaně koalice Spolu před eurovolbami. Uprostřed předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová

Článek

„Přestože volby jsou za necelý měsíc, tak kampaň do europarlamentu zatím zůstává u všech stran na druhé koleji. Příliš nezajímá média a nejspíš ani voliče a je provázena řadou přešlapů,“ míní odborník na politický marketing Karel Pluhař.

Nápaditost strany nepředvedly ani při tvorbě svých volebních hesel. Koalice Spolu světu sděluje, že má „Odvahu a zkušenost, v Evropě se neztratíme“, případně hlásá „Bezpečná Evropa, silnější Česko“, lídři STAN na sítích oznamují spoluobčanům „Aby se v Evropě řešily vaše starosti“.

O odvaze - jako by snad byla k sezení v lavicích Evropského parlamentu třeba - hovoří na svých vizuálech i Piráti. „Odvaha pro Evropu, Evropa pro tebe“ lákají voliče.

Studentské eurovolby vyhrála koalice Spolu před Přísahou s Motoristy a Piráty

Volby

Parlamentní opozice akcentuje svůj vztah k Česku. ANO s tvářemi lídryně Kláry Dostálové a předsedy Andreje Babiše pomalovanými českými vlajkami slibuje „Česko, pro tebe všecko“, SPD „Česko na prvním místě“.

Kampaň ANO ve ZlíněVideo: Aleš Fuksa, Novinky

Podle Pluhaře taková hesla nemohou sehrát u voličů roli. „Odhaduji, že voliče neosloví vůbec nijak. Spojuje je bezobsažnost a nízká naléhavost,“ poznamenal.

Ze všech politických stran podle Pluhaře předvedlo ANO, kterému průzkumy veřejného mínění přisuzují vítězství, kampaň nejprofesionálnější. „Má také silné téma v podobě boje proti migraci a green dealu, které by mohly pomoci oslovit voliče ve finále kampaně. Oceňuji taky ladění kampaně do národních barev, což navazuje na MS v hokeji,“ dodal Pluhař.

Vizuál ANO kladně ohodnotil i politolog Jan Bureš. „ANO evidentně odkazuje na MS v hokeji. Zapadá to do atmosféry v zemi,“ míní.

Spolu bude těžit z disciplíny voličů

Naopak koalice Spolu působí podle Pluhaře spíš bezradně. Nepomohla ani parodická antikampaň proti ANO, kde Spolu vykreslilo Babiše jako proruského politika.

„Zdá se, že strategie je zavedla někam mezi Antibabiše, boj proti green dealu a odkaz Václava Havla. Jde o docela nesourodou komunikaci, u které nakonec převládne Antibabiš. Spolu tak bude spíš těžit z disciplíny svých voličů než z kampaně,“ myslí si Pluhař.

Rusko pro tebe všecko. Spolu rozjelo antikampaň proti hnutí ANO

Volby

Podle Bureše sází na kmenové voliče i ANO, neboť do kampaně zatím příliš neinvestuje. „Zřejmě má pocit, že s výsledky, které mu predikují volební průzkumy, není důvod za kampaň moc utrácet,“ předpokládá.

Nejméně vidět je hnutí SPD, které na ulicích překřikují billboardy hnutí PRO Jindřicha Rajchla. Oba subjekty cílí na stejné voliče a kampaň staví na kritice Unie i podpoře Ukrajiny.

Dosud se navíc podle politologa neobjevilo v kampani žádné jednotící téma, o které by se strany přely. „Spekulovalo se, že hlavním tématem bude migrace, ale nakonec ho moc nezvedají,“ poznamenal.

O co méně jsou ulice oblepené billboardy, o to více probíhá kampaň na sociálních sítích. Hnutí ANO na nich sází opět na Babiše, který si do svého podcastu Sorry jako zve kohouta Silvera i kandidáty a europoslance.

Nejaktivněji vystupuje na sítích lídryně STAN Danuše Nerudová. I ona paroduje politické soupeře, obvykle v bizarních videích, kde se strefuje nejčastěji do bývalé ministryně financí a šéfky poslanců ANO Aleny Schillerové nebo lídryně KSČM Kateřiny Konečné.

Ježíš Ferjenčík rozjel vlastní kampaň. Piráti o tom nevěděli, účet mu založila manželka

Eurovolby

Videa natáčejí i Piráti. Některá se snaží seznámit voliče s jednotlivými kandidáty, další mají sledující rozesmát. Například čtyřka kandidátky Mikuláš Peksa se v jednom spotu nechává bít a škrtit a vykládá přitom o historii konfliktů v Evropě.

„Sociální média jsou už dnes zásadní napříč všemi generacemi. Na Facebooku lze skvěle cílit na starší generaci včetně seniorů. Pro mladší skupiny se více hodí Instagram a TikTok. Počty příznivců, lajky a zhlédnutí ale určitě neznamenají hlasy,“ tvrdí Pluhař.

Od nepaměti fungoval v kampani osobní kontakt s voliči. Ani na ten strany nezanevřely. Zatímco ANO opět v regionech reprezentuje především Babiš, tak koalice Spolu, STAN i Piráti posílají do ulic samotné kandidáty. Za STAN vystupuje duo Nerudová s dvojkou Janem Farským, Spolu se v regionech často rozděluje. Na Moravě sází víc na lidovce, ve městech na TOP 09 a ODS.

I po atentátu na slovenského premiéra Roberta Fica všechny strany v kampani a setkávání s lidmi pokračují. Spolu i ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) zavedli bezpečnostní opatření a prohlížení příchozích, hnutí ANO sází na Babišovu ochranku.

Rakušan diskutoval bez cenzury, ale s bezpečnostní prohlídkou

Domácí
Foto: Profimedia.cz

Zahájení kampaně hnutí ANO

Související články

Výběr článků

Načítám