Ztráta čichu u covidu může mít genetickou příčinu

Jedním z velmi příznačných projevů onemocnění covidem-19, především v prvních vlnách, byla ztráta čichu. Odborníci nyní přišli s možným vysvětlením, proč někdo o čich přišel, a někdo další nikoli.

Viníkem ztráty čichu při onemocnění covidem-19 mohou být podle zjištění geny. Ilustrační foto

Nová studie naznačuje, že ztráta čichu spojená s onemocněním covidem může být způsobena genetickým rizikovým faktorem.

Zatímco přesná příčina ztráty tohoto smyslu zůstává stále neobjasněna, vědci se domnívají, že virus poškozuje buňky v části nosu zvané čichový epitel (specializovaná tkáň a oblast sliznice na stropu nosní dutiny).

Buňky v této části nosu chrání čichové neurony, které pomáhají člověku čichat.

Co může pomoci při ztrátě čichu a chuti po covidu

Zahraniční

Na základě údajů od americké společnosti 23andMe, která provádí genetické testy, výzkumníci porovnávali genetické rozdíly mezi lidmi, kteří byli pozitivně testováni na covid-19 a ztratili chuť a čich, a těmi, kteří ne.

Identifikovali specifické místo na chromozomu poblíž dvou genů, UGT2A1 a UGT2A2, které se propisují a akcelerují právě v čichovém epitelu. Hrají roli ve způsobu, jakým metabolizujeme pachy.

Podle vědců právě lidé s tímto specifickým umístěním genů na chromozomu mají vyšší pravděpodobnost, že ztratí čich, pokud se setkají s novým koronavirem.

Indická varianta má jiné příznaky, lidé už neztrácejí čich

Koronavirus

Není zatím jasné, jak jsou uvedené geny zapojeny do procesu, ale „mohou hrát významnou roli ve fyziologii infikovaných buněk a výsledném poškození, které přispívá ke ztrátě čichu“, cituje z výsledků studie server Independent.

„V tomto případě jde o opravdu krásný vědecký příklad, kdy jsme byli schopni z velkého množství vzorků získat biologické poznatky o této nemoci, což by jinak bylo velmi obtížné,“ dodal pro Sky News Adam Auton, viceprezident oddělení lidské genetiky ve společnosti 23andMe a rovněž hlavní autor studie.

Po covidu jsou bez čichu a chuti. Možná navždy

Všech 69 841 lidí, kteří se účastnili studie, mělo covid-19. Celkem 68 procent z nich hlásilo ztrátu chuti nebo čichu. Ztrátu těchto smyslů začaly různé země oficiálně uznávat jako příznaky covidu-19 v průběhu jara 2020.

Ze studie rovněž vzešlo, že podobné symptomy nemoci hlásily častěji ženy (72 %) než muži (61 %). Vedle toho vědci také zjistili, že lidé východoasijského či afroamerického původu uváděli dané potíže výrazně méně.