Život na Marsu mohou pomoci odhalit anomálie gravitačního pole, tvrdí čeští vědci

Testování možného výskytu specifických uhlovodíků, lidově známých jako ropa, a hledání anomálií gravitačního pole by mohlo vědcům pomoci odpovědět na otázku, zda se na Marsu nacházel život. Aplikací gravitačních aspektů pro zkoumání Marsu se zabývají čeští výzkumníci z Astronomického ústavu Akademie věd ČR.

Foto: NASA, JPL, CORNELL, ČTK/AP

Povrch planety Mars (ilustrační snímek)

Výsledky zkoumání sice nepotvrdily život na Marsu, nicméně tuzemským odborníkům pomohly vytipovat rozsáhlá místa se zvýšenou pravděpodobností výskytu uhlovodíků. Studii publikoval časopis International Journal of Astrobiology, informovala AV ČR v pondělní tiskové zprávě.

Důkazy nejstaršího života, ať už na Marsu, nebo na Zemi, jsou málokdy jednoznačné

Uhlovodíky jsou lidově chápány jako ropa, ale v případě Marsu by se podle vědců mělo mluvit spíše o tzv. chemofosiliích. Ty sice nemají tvar bývalého živého těla, jako by měly zkamenělé fosilie, ale mají jeho látkové, a především izotopové složení.

„Podobně i na Marsu bude jednodušší nalézt horniny, obvykle jinak celkem běžné pískovce, které budou obsahovat chemické stopy života, než samotné zkameněliny,“ vysvětlil Jaroslav Klokočník z Astronomického ústavu AV ČR.

Je tam oceán? Na exoplanetě byla objevena organická sloučenina

Anomálie gravitačního pole jsou vyvolány nejrůznějšími strukturami na povrchu těles a pod ním. Tyto anomálie vědci hledají, protože mohou indikovat naleziště minerálů, podzemní vodu, paleo-jezera nebo přítomnost uhlovodíku.

„Tradiční postup pomocí gravimetrů a tíhových anomálií nestačí k jejich kompletnímu popisu. Proto používáme celou sérii gravitačních aspektů odvozených z globálních modelů gravitačního pole tělesa na základě rozmanitých povrchových i družicových měření,“ uvedl Klokočník.

Foto: Astronomický ústav AV ČR

Vědci se již většinově shodují v názoru, že v dávné minulosti planety se na severní polokouli nacházel obří oceán (zde modře)

Jedním z gravitačních aspektů jsou „gravity strike angles“, zjednodušeně překládané do češtiny jako úhly napětí, obecně chaoticky neuspořádané. V místech s nižší hustotou a s působením určitých tlaků bývají úhly napětí jednostranně orientované, tzv. učesané – buď lineárně, nebo kolem dokola útvaru. Na Zemi se vyskytují mj. v místech, kde jsou naleziště podzemní vody, ropy a plynů.

Máme silnou indicii pro minulý život na Marsu
Jaroslav Klokočník, Astronomický ústav AV ČR

„Podle analogie se Zemí jsme vytipovali, konkrétně v paleo-oceánu, rozsáhlá místa s nejvyšší mírou učesanosti jako místa se zvýšenou pravděpodobností nálezů uhlovodíků,“ oznámil Klokočník.

Další úlovek Jamese Webba. Na Jupiterově ledovém měsíci odhalil zdroj uhlíku

Důkazy nejstaršího života jsou podle vědců často nejednoznačné, a to jak na Zemi, tak na Marsu. Různá tělesa, která vypadají jako mikroorganismy, vznikají i mnoha anorganickými reakcemi. Z rudé planety je na základě detailních fotografií pořízených marsovskými vozítky podle vědců popsáno hned několik typů organických struktur.

Pro potvrzení je potřeba udělat vrt

„Máme silnou indicii, získanou velmi neotřelým způsobem, pro minulý život na Marsu. Život na Marsu tím ale dokázán není. Je třeba udělat vrt a radovat se, až když bude voda (potřebná pro trvalé lidské mise na Marsu) nebo ropa (zdroj energie) nalezena,“ shrnul Klokočník.

Foto: Astronomický ústav AV ČR

Část paleo-oceánu západně od sopky Elysium. Červeně označeny jsou plochy s nejvyšší mírou učesanosti strike angles (úhlů napětí). V této ukázce se dobře překrývají s lahary (porézním sopečným materiálem, elipsa) na západ od sopky. Topografie z družicového výškoměru MGS MOLA je ve formě 3D. Obrázek také ilustruje jinou (vyšší) míru učesanosti strike angles v nížině na severu a na vysočině na jihu.

Mars je poměrně malá planeta, proto na počátku své existence vychladl dříve než Země. Jeho severní část byla pokryta poměrně hlubokým mořem, ve kterém se podle vědců pravděpodobně vyskytovaly teplé podmořské prameny příznivé pro život.

Představovaly zdroj energie zejména pro chemotrofní bakterie, které vědci nalézají v pozemských horkých pramenech nebo hluboko pod dnem oceánu.

NASA zveřejnila působivou „pohlednici“ z Marsu