Hlavní obsah

„Za účelem ochrany socialistického vlastnictví.“ Připravenost na krizové situace ve školách pokulhává

3:28
3:28

Poslechněte si tento článek

Příprava škol na krizové události často zůstává jen na papíře, a i ten může být zastaralý. Učitelé ani děti ve skutečnosti často netuší, jak se při řádění živlů nebo třeba při ohrožení ozbrojeným útočníkem správně zachovat. Bezpečnost škol je sice dána zákonem, ministerstvo školství však data o zabezpečení nesbírá a zodpovědnost zůstává na ředitelích či zřizovatelích škol.

Foto: Radka Slavíková

Zastaralé bezpečnostní pokyny se ve školách najdou i dnes.

Článek

„Krizové události patří ke školní praxi a nelze se jim zcela vyhnout. Nemůžeme si představovat jenom situace typu požár nebo povodeň. Jde i o úrazy žáků například při tělocviku nebo na školním výletě, technické havárie jako výpadky proudu nebo třeba extrémní počasí,“ uvedla koncem dubna na semináři k bezpečnosti škol Radka Slavíková z Asociace škol kritické infrastruktury.

V posledních letech navíc školy čelí mnohem častěji kybernetickým útokům a přibývá ozbrojených útočníků. „Učitelé a žáci musí vědět, jak se v takových situacích chovat,“ komentovala Slavíková. Navzdory stoupajícím rizikům však podle ní řada škol zůstává nepřipravená.

„Když jsme se podívali do dokumentace požární evakuace na nejmenované základní škole, zjistili jsme, že v ní byly uvedeny zodpovědné osoby, které tam již vůbec nepracovaly. Požární řád, který ve škole visel, byl letitý, mimo jiné poučoval o ochraně socialistického vlastnictví,“ popsala jeden z případů.

„Připravenost na krizi existovala hlavně na papíře, ale v hlavách učitelů byla spíš představa improvizace,“ popsala Slavíková. Podobné problémy přitom nejsou výjimkou. „Je to spíše standard,“ dodala.

Povinnost zajistit žákům bezpečí a ochranu přitom plyne ze školského zákona. Zjistit, jak na tom školy v Česku obecně jsou z hlediska bezpečnosti, lze však jen těžko.

„Ministerstvo školství nemá k dispozici souhrnná data ohledně zabezpečení škol ani je od ředitelů nevyžaduje,“ řekl v rámci odborného panelu na témže semináři Petr Častulík, vedoucí Oddělení regionální podpory pro Moravskoslezský kraj MŠMT.

Ministerstvo školám dodává zejména doporučení a podporu na webu edu.cz.

Zabezpečení něco stojí

Odpovědnost za bezpečí žáků nesou primárně ředitelé škol, nicméně těm může chybět nejen metodika a zkušenost s krizovým řízením, ale také finanční prostředky. Fyzické i personální zabezpečení škol tak závisí i na vůli zřizovatele, který může vzít bezpečnost škol do svých rukou, jako je tomu například v Karlovarském kraji.

Jak v rámci zmíněného odborného panelu popsala vedoucí oddělení bezpečnosti a prevence na krajském úřadě Šárka Benešová, Karlovarský kraj se do zvyšování bezpečnosti škol pustil v roce 2015 v návaznosti na incident ve Žďáru nad Sázavou, kde psychicky nemocná žena nožem zaútočila na studenty tamní střední obchodní školy a šestnáctiletý hoch její útok nepřežil.

Jakožto zřizovatel 20 středních škol investovalo karlovarské hejtmanství mimo jiné do kamerových systémů, zabezpečení vstupů, dohledového serveru, který umožňuje sledování počtu lidí v budovách, a mnohého dalšího.

„Finanční náročnost je v současné době více než 30 milionů. Je to hodně, nebo málo? Posuďte sami, kolik jste ochotni vynaložit na bezpečnost našich dětí,“ komentovala Benešová.

Zabezpečení se navíc postupně chystají rozšířit i na místní základní školy zřizované obcemi.

Součástí jsou také intenzivní nácviky krizových situací, kterých se účastní žáci i zaměstnanci škol.

„Praktická část nácviku za účasti policie a záchranky je velmi emotivní a náročná, ale také velmi efektivní,“ zdůraznila Benešová.

Agresor ve škole – lekce s trenérem sebeobranyVideo: Michaela Bartošová, Novinky

Výběr článků

Načítám