Nevysvětlitelný virus šokuje vědce. Netuší, jak infikuje hostitelské buňky

Právo, Novinky, mcm, fš

Normálně se viry množí tak, že se pomocí drobných hrotů na svém povrchu „napíchnou“ na hostitelskou buňku, infikují ji a přinutí ji k produkci nových virů. Organismus, který objevili japonští vědci při zkoumání výkalů prasat, však podle deníku The Daily Mail žádné hroty k napojení na cizí buňky nemá. Znalci teď hádají, jak vlastně přežívá a množí se.

Virus se obvykle replikuje připojením k hostitelské buňce pomocí malých hrotů na svém obalu, jak ilustruje tato vizualizace

„Možná stojíme před zcela novým systémem evoluce virů,“ komentoval objev profesor Tecuja Mizutani z Tokijské univerzity pro zemědělství a technologii, který výzkum vedl.

„Rekombinantní virus, který jsme našli v rámci této studie, neobsahuje strukturní proteiny. To znamená, že nemůže vytvořit virovou částici,“ dodal podle serveru MSN.

Jak se napojí?

Virus je drobný vnitrobuněčný cizopasník, který obsahuje genetický materiál, tedy řetězce DNA a RNA. Tento materiál je obklopen obalem z bílkovin. Aby virus „ožil“ a začal působit, musí se napojit na hostitelskou buňku.

Ten objevený Japonci patří mezi enteroviry skupiny G. Tyto viry způsobují řadu nemocí a zdravotních poruch, od vyrážek u malých dětí až po nachlazení, encefalitidu či průjem.

HIV může i pomáhat. Lékaři použili obávaný virus k léčbě tzv. bublinových dětí

Nový japonský objev označený jako 2 EV-G má však na rozdíl od dalších virů ve skupině G hladký povrch, takže není jasné, jak se takové mechanismy mohou napojit na hostitelskou buňku. Mizutani a jeho kolegové se domnívají, že ke svému fungování potřebuje ještě nějaký virus-pomocníka. Toho se však zatím nepodařilo objevit.

„Naše další práce se zaměří na vyřešení tohoto tajemství evoluce virů,“ řekl japonský profesor. On a jeho kolegové se dohadují, že „pomocníkem“ by mohly být viry EV-G patřící k typu 1, který plášť s hroty mají. O objevu informoval časopis Infection, Genetics and Evolution.