V sobotu se kolem Země prosmýkne 60metrový asteroid. Bude blíž než Měsíc

Kolem Země prolétá asteroid s označením 2023 DZ2. Nejblíže bude v sobotu 25. března ve 20:51 SEČ, a to na vzdálenost 174 640 kilometrů, což je zhruba polovina dráhy mezi Zemí a Měsícem. Průměr tělesa činí 40 až 100 metrů, přičemž nejčastěji se uvádí údaj 64 metrů. Objeveno bylo teprve nedávno, naši planetu ale bezpečně mine.

Foto: NASA

Asteroid 2023 DZ2 nepředstavuje žádné nebezpečí

„Podle současných výpočtů proletí asteroid 2023 DZ2 kolem Země ve vzdálenosti přibližně 175 tisíc km dne 25. 3. ve 20:50 SEČ. Nehrozí nám od něj žádné nebezpečí ani teď, ani v dohledné budoucnosti,“ potvrdil pro Novinky Petr Pravec z Oddělení meziplanetární hmoty Astronomického ústavu Akademie věd ČR.

Podle webu EarthSky kolem nás proletí rychlostí 28 tisíc km/h.

Objeven před měsícem

Jak připomíná server USA Today, astronomové z Observatoře Roque de los Muchachos na ostrově La Palma na Kanárských ostrovech odhalili asteroid teprve před měsícem, konkrétně 27. února. Objev byl pak zveřejněn až 16. března.

Vědci detailně rozebrali úspěšný test planetární obrany

Podle amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) prolétá takto velký asteroid kolem Země zhruba jednou za dekádu. Rovněž NASA i Evropská kosmická agentura (ESA) uvedly, že z průletu nehrozí žádné nebezpečí.

Foto: Filipp Romanov/Abbey Ridge Observatory

Fotografie asteroidu 2023 DZ2 (vznikla při sekvenčním snímání objektu vůči hvězdnému pozadí)

„Pokud by jej lidé chtěli uvidět, na vyjasněné obloze mají šanci spíše dnes (v pátek) večer, kdy bude v souhvězdí Raka nedaleko hvězdokupy Jesličky. Jeho jasnost je asi 12 magnitud. Zítra (v sobotu) bude v době největšího přiblížení viditelný i malými binokuláry, ovšem při pohledu z Evropy pod obzorem. Mnohem lépe na tom budou obyvatelé jižní polokoule, zejména v jihovýchodní Asii,“ vysvětlil popularizátor astronomie Petr Horálek z fyzikálního ústavu Slezské univerzity v Opavě.

Jelikož je objekt z našeho pohledu jasný jako mnoho slabších hvězd (viditelných v dalekohledu okolo daného asteroidu 2023 DZ2), pro přesnou identifikaci Horálek radí využít mapku s aktuální polohou vesmírného tělesa.

Na planetce Ryugu byly nalezeny základní prvky pro vznik života, potvrdila studie

Asteroid je součástí tzv. rodiny asteroidů Apollo. V posledních letech roste zájem identifikovat asteroidy, které protínají oběžnou dráhu Země a u nichž existuje riziko srážky se Zemí.

Mezi tři nejdůležitější skupiny planetek blízko Země patří právě Apollo, dále asteroidy Amors a asteroidy Athens.

Zemi minul kilometrový asteroid