Článek
„X-59 dnes ráno úspěšně dokončil svůj první let,“ oznámila v úterý mluvčí Lockheed Martin Candis Rousselová. Podle ní se jedná o „významný milník v historii letectví“.
Jednomotorový letoun letěl při svém prvním testu očekávaně podzvukovou rychlostí – dosáhl rychlosti 370 km/h a výšky 3660 metrů. Let řídil hlavní testovací pilot NASA pro projekt X-59 Nils Larson, který byl jediným členem posádky na palubě. Doprovázelo jej sledovací letadlo NASA.
„Let začal vzletem z letiště Palmdale, po hodině byl zakončen přistáním na Edwardsově letecké základně. Stroj je určen k ověření potlačení aerodynamického třesku při nadzvukových rychlostech. To by v budoucnosti mělo přispět k rozvoji civilního nadzvukového letectví,“ shrnul na síti X specialista na kosmonautiku Michal Václavík z České kosmické kanceláře a Fakulty strojní ČVUT v Praze.
Prolomit zákaz těchto letů nad obydleným územím
Cílem tedy je mít letadlový stroj, který překoná zvukovou bariéru s minimálním hlukem – a takový krok by tedy podle agentury Reuters mohl skutečně připravit cestu pro rychlejší komerční leteckou dopravu.
Tvar letounu X-59, který je dlouhý 30 metrů a rozpětí křídel činí devět metrů, je totiž speciálně navržen tak, aby výrazně omezil výbušný sonický třesk, který běžně vzniká při překonání rychlosti zvuku. Hluk by měl být redukován na tlumené „sonické klepnutí“, které nebude hlasitější než prásknutí dveřmi od auta.
- Hluková zátěž v podobě sonického třesku vzniká tehdy, když letadlo překročí rychlost zvuku, tj. cca 1225 km/h.
Podle společnosti Lockheed je zdokonalení této technologie tichého nadzvukového letu klíčem k překonání jednoho z hlavních problémů komerčního nadzvukového létání: zákazu těchto letů nad obydlenými oblastmi kvůli hluku.
Vývoj a zprovoznění letounu nebylo levné. NASA zaplatila společnosti Lockheed Martin od roku 2018 více než 518 milionů dolarů (10,8 miliardy Kč) za vývoj a testování X-59.
To by v budoucnosti mělo přispět k rozvoji civilního nadzvukového letectví. 📷 @JarodMHamilton a NASA pic.twitter.com/mgi5i7d9Tk
— Michal Vaclavik (@Kosmo_Michal) October 28, 2025




