Článek
V červnu 2025 oznámilo peruánské ministerstvo kultury výrazné zmenšení chráněné oblasti kolem geoglyfů Nazca – z původních 5600 km² na 3200 km². Ministerstvo podle agentury Reuters uvedlo, že na základě nových topografických a archeologických studií přesněji vymezilo oblasti s „reálnou památkovou hodnotou“.
Geoglyf je malba nebo velký motiv vytvořený na zemském povrchu. Existují dva typy - podle způsobu vytvoření.
- Pozitivní geoglyf je vytvořen naaranžováním přírodního materiálu (kameny, štěrk, kamenné fragmenty či hlína).
- Negativní geoglyf je vytvořen odstraněním přírodního materiálu v krajině, aby se odkryl odlišný podklad ležící vespod.
Nejznámějšími geoglyfy jsou právě ty negativní ležící na planině Nazca v Peru, které vznikly odstraněním tmavšího vulkanického povrchu.
Kritici ale tvrdí, že tím dochází k odstranění ochrany z míst, kde se rozšiřuje neformální a nelegální těžba, čímž se riziko poškození linií výrazně zvyšuje.
- Neformální těžba označuje těžbu nerostných surovin bez oficiálních povolení za použití jednoduchých nástrojů a bez dostatečných opatření na ochranu životního prostředí.
Nově nechráněná území jsou již nyní předmětem těžebních koncesí nebo o ně byla podána žádost. Díky vysokým cenám zlata roste počet malých a neformálních těžebních projektů.
#COMUNICADO 📢 | El Ministerio de Cultura, en atención a la Resolución Viceministerial que determinó la nueva extensión de la reserva arqueológica de las Líneas y Geoglifos de Nasca, comunica a la ciudadanía lo siguiente: pic.twitter.com/IdTB3rplE4
— Ministerio de Cultura (@MinCulturaPe) June 8, 2025
Ačkoli peruánská vláda provozuje program jménem REINFO pro registraci a legalizaci malých těžařů, tento systém je často zneužíván nelegálními těžaři a zločineckými skupinami. Omezení ochrany může umožnit legální těžbu v bezprostřední blízkosti obrazových linií, což ohrožuje krajinu i kulturní památky.
Mnoho geoglyfů stále neobjeveno
Odborníci upozorňují, že značná část geoglyfů dosud nebyla objevena. V posledních letech se díky využití moderních technologií, zejména dronů a satelitních snímků, podařilo odhalit desítky dosud neznámých obrazců.
Významnou roli sehrála také umělá inteligence, která pomáhá nové tvary rozpoznat, analyzovat a přesněji identifikovat. V oblastech, které nyní ztratily ochranu, se mohou nacházet další dosud nezdokumentované obrazce. Těžba v těchto lokalitách by mohla vést k jejich nenávratnému zničení a přerušení výzkumu.
🟡⚫ La reducción del área protegida de las Líneas de Nazca ha generado indignación en redes y entre expertos. Acusan al ministro de Cultura, Fabricio Valencia, de poner en riesgo el patrimonio y exigen su salida. La medida aún no fue notificada a la UNESCO. pic.twitter.com/IZIuGoQuus
— CPN NOTICIAS (@cpnalinstante) June 6, 2025
Rozhodnutí vlády vyvolalo vlnu kritiky a výzev k revizi. Bývalý náměstek ministra životního prostředí Mariano Castro podle magazínu Smithsonian varoval před postupným poškozováním území v důsledku těžby.
Ana María Cogornová Mendozová, prezidentka Asociace Marie Reicheové, pak podle listu The Guardian řekla, že se jedná o území s významným historickým rituálním významem, který by mělo být chráněno. Zmíněná asociace se zabývá ochranou a výzkumem na planině Nazca.
Linie na planině jsou neocenitelným kulturním a historickým dědictvím, které poskytuje vhled do civilizace Nazca. Zmenšení jejich ochranné zóny však představuje vážné riziko. Peru stojí před obtížnou výzvou: jak skloubit ekonomické zájmy s nutností chránit jedinečné památky pro budoucí generace.
Nazca
Obrazce, nacházející se na jihu Peru na planině Nazca, tvoří soubor více než 800 geoglyfů vyrytých do pouštního povrchu kulturou Nazca. Zobrazují zvířata, rostliny, lidské postavy, spirály i geometrické vzory. Mnohé z nich v tak velkém měřítku, že jsou viditelné pouze z výšky. Vznikly jednoduchou metodou – odstraněním tmavé svrchní vrstvy kamení, pod níž se odkryl světlejší podklad. Způsob přesného vytyčení zůstává záhadou, jednou z teorií je i využití primitivních balonů pro orientaci při tvorbě.
Náhorní plošina Nazca, dnes suchá a pustá, byla v době rozkvětu této civilizace zemědělsky využívaná. Ačkoli kultura Nazca po sobě nezanechala žádné písemné záznamy, archeologové získali určité poznatky díky nalezeným textiliím a keramice. Geoglyfy však představují její nejpůsobivější a nejtrvalejší odkaz. Zobrazují především kolibříky, pavouky, andské kondory či jiné přírodní motivy, ale také stylizované lidské postavy a abstraktní vzory.
Některé z geoglyfů zaznamenali již španělští dobyvatelé v 16. století. Prvním badatelem, který se jim systematicky věnoval, byl americký historik Paul Kosok. Od roku 1939 prováděl terénní výzkum přímo v lokalitě a dospěl k závěru, že obrazce jsou příliš mělké na to, aby sloužily jako součást zavlažovacího systému. Namísto toho navrhl, že jejich uspořádání mohlo mít astronomický význam a sloužit jako kalendář.
O účelu těchto linií existuje řada teorií – od astronomických nebo kalendářních funkcí až po duchovní význam. Nejrozšířenější názor mezi badateli je, že šlo o rituální stavby, vytvořené k uctění kosmických sil.
Obrazce na planině Nazca