Hlavní obsah

Středoškoláci ztrácejí zájem o matematiku. ČVUT a UK to chtějí změnit

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Proč je matematika důležitá v našich životech a jak její využití ukázat žákům ve škole. To je hlavní motivace, proč vznikl seminář pro učitele Matematika pro život. V lednu jej už pošesté bude pořádat Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská Českého vysokého učení technického (FJFI ČVUT) v Praze spolu s Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy (PedF UK).

Foto: Jiří Ryszawy, ČVUT

Snímek z dřívějšího konání semináře

Článek

Jednodenní kurz, který se uskuteční 12. ledna v budově FJFI ČVUT nedaleko Karlova i Palackého náměstí, je určen všem milovníkům matematiky, učitelům v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, zúčastnit se ale mohou i studenti nebo veřejnost.

V předchozích letech převyšoval zájem kapacitu, proto je podle organizátorů potřeba se předem registrovat na webu. Registrace je možná do 5. ledna.

Organizátoři připravili přednášky napříč různými obory. Kupříkladu s neurovědou či kardiologií bychom matematiku asi spojovali na první pohled jen velmi těžko, přesto je v těchto a dalších oborech nepostradatelná.

Čeští žáci se v matematice propadli nejníže za deset let

Věda a školy

„Čekají nás i další zajímavá témata: aktuální objev aperiodického dláždění roviny jednou dlaždicí, statistika i rovnice vedení tepla a navrch dvě přednášky z oblasti výuky matematiky,“ přiblížila organizátorka akce Lubomíra Dvořáková.

Nabízet zajímavá témata

Program vždy zajišťují přední odborníci zabývající se aplikací matematiky v nejrůznějších oblastech. V předchozích letech např. seminář ukázal, jak matematika pomáhá v lingvistice. A třeba Václav Moravec, moderátor pořadu Otázky V. M., představil posluchačům robotickou žurnalistiku.

„Snažíme se středoškolským pedagogům představit alespoň rámcově různé aplikace matematiky a doufáme, že získané poznatky budou nějak moci zakomponovat do své výuky například jako motivaci pro různá témata probíraná na školách,“ uvedl jeden z organizátorů akce Jan Vybíral.

Matematiku vnímám jako seberealizaci, říká držitelka studentské Nobelovy ceny

Věda a školy

„Naše odbornost je aplikovaná matematika, a ne pedagogika. Proto se nesnažíme učitelům říkat, jak a co mají učit, ale snažíme se nabídnout zajímavá témata,“ doplnil.

Klesá zájem o maturitu z matematiky

Akce se pořádá i z toho důvodu, že školy se dlouhodobě potýkají s úbytkem žáků, kteří se matematice věnují. Konkrétně z dat společnosti Cermat vyplývá, že v posledních 10 letech klesá zájem o maturitní zkoušku z matematiky. Ještě v roce 2014 si ji vybralo 36 procent středoškoláků, letos už jen 17,8 procenta.

Bez matematiky by přitom nefungovaly peníze a bankovní systémy, průmysl, doprava ani počítač, připomínají odborníci z FJFI ČVUT a PedF UK.

U přihlášek na střední školy netaktizujte

Věda a školy

„Význam logického myšlení, matematiky a jejího správného užití v běžných životních situacích i v jiných vědních disciplínách nepřetržitě narůstá. Ať už jde o orientaci v záplavě různorodých informací, vývoj nových materiálů či léků, nebo analýzu algoritmů strojového učení, principy matematického uvažování jsou klíčem k analýze problémů, orientaci v nich a jejich úspěšného řešení,“ poznamenal Vybíral.

FJFI pořádá akci společně s pedagogickou fakultou, i díky tomu má seminář certifikát ministerstva školství a je tak zařazený do dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.

Česko má už 10 štěpných jaderných reaktorů. Poslední právě spustili na ČVUT

Věda a školy

Reklama

Výběr článků

Načítám