Šrouby sondy se zasekly. NASA se po měsících dostala ke vzorkům z planetky Bennu

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) v pátek zveřejnil fotografii vnitřku odběrné hlavy mise OSIRIS-REx. Vědci po dlouhých měsících konečně otevřeli zaseklou nádobu s materiálem odebraným z asteroidu Bennu. Po odklopení víka se naskytl pohled na vzorky, jejichž snímkem se může pokochat i veřejnost.

Foto: NASA/Erika Blumenfeld & Joseph Aebersold

Pohled na zbytky vzorků (po odstranění víka), které na asteroidu Bennu posbírala sonda OSIRIS-REx

Inženýrům z NASA se 10. ledna podařilo překonat odpor dvou šroubů, které bránily demontáži víka z hlavy mechanismu na získávání vzorků. Materiál nalezený uvnitř zařízení obsahuje prach a kamínky až do velikosti jednoho centimetru, informovala NASA 19. ledna na svém webu u příležitosti zveřejnění fotografie.

Snímek v mimořádném rozlišení

Aby se krásou cenného materiálu mohla kochat i veřejnost, vytvořili Erika Blumenfeldová a Joe Aebersold z Johnsonova vesmírného střediska NASA v Houstonu snímek s vysokým rozlišením. Díky tomu si může i široká veřejnost zazoomovat na vzorky až do extrémního detailu, doplňuje k tomu internetový časopis Kosmonautix.

Na tomto odkazu je možné si stáhnout příslušnou fotografii ve skvělém rozlišení 11 648 × 8736 obrazových bodů.

Vzorky z planetky Bennu sonda úspěšně „odhodila“ na Zemi

Amerika

Několikaměsíční zdržení při „dobývání se“ ke vzorkům bylo způsobeno i tím, že NASA musela nechat na míru vyrobit (z chirurgické oceli), otestovat a schválit všechny nástroje použité k otevření schránky, aby se předešlo kontaminaci či poškození materiálu z Bennu. Vzorek následně bude vyjmut, zvážen a zpracován.

Chystá se katalog všech vzorků z planetky

Malé částečky „seškrábnuté“ z víka již byly rozeslány do světa k analýze a brzy bude následovat obsah nalezený uvnitř, připomněl nedávno server Live Science.

Kurátorský tým z NASA navíc do konce roku hodlá vydat katalog všech vzorků Bennu, což umožní vědcům a institucím po celém světě předkládat např. další žádosti o možnost zkoumání.

Schránka se vzorky hornin a prachu, které sonda OSIRIS-REx v roce 2020 nabrala na planetce Bennu, úspěšně přistála na Zemi loni v září. Po sedmileté okružní cestě kapsle rozvinula padák a bezpečně dosedla v poušti v Utahu, načež byla převezena do Johnsonova vesmírného střediska.

Šéf NASA Bill Nelson pak už loni v říjnu odhalil první vzorky hornin, které OSIRIS-REx dopravila na Zemi z dané planetky vzdálené 1,9 miliardy kilometrů.

NASA ukázala vzorky z planetky Bennu. K Zemi putovaly 1,9 miliardy kilometrů

„Prvotní analýza ukázala, že jde o vzorky s hojným obsahem vody v podobě hydratovaných jílových minerálů. Ty obsahují uhlík, který můžete vidět, a to jak organické, tak nerostné molekuly,“ popsal tehdy Nelson.

Vzorek dohromady asi 250 gramů kamenité vesmírné suti (včetně nyní získané části) znamená pro NASA velký úspěch. Cíl odebrat alespoň 60 gramů prachu a kamení byl každopádně splněn, ujistil úřad už dříve i přesto, že se objevily zprávy, že část odebraného materiálu z povrchu asteroidu z aparátu vypadla.

Bennu je potenciálně nebezpečný asteroid, u kterého je šance 1 : 2700, že v roce 2182 narazí do Země. Vědce však více zajímá, co je uvnitř vesmírné skály ukryto – má se jednat i o základní stavební kameny života na Zemi.

Sonda NASA část vzorků z asteroidu ztratila, i tak jich má ale pořád dost