Spatříme kometu, kterou naposledy sledovali neandertálci? Astronomové krotí nadšení

Pouhým okem by mohla být brzy viditelná kometa, kterou bylo ze Země naposledy možné sledovat před 50 tisíci lety, kdy ještě žili neandertálci. Malé těleso pojmenované C/2022 E3 (ZTF) se nachází kolem 160 milionů kilometrů od Země a k planetě se nejvíce přiblíží na začátku února, kdy bude prolétat ve vzdálenosti asi 42 milionů km od nás.

Foto: Dan Bartlett; Astronomy Picture of the Day (NASA)

Kometa C/2022 E3 (ZTF) na snímku z teleskopu z 19. prosince

„Jakmile se kometa C/2022 E3 (ZTF) přiblíží k Zemi, může být za velmi dobrých podmínek viditelná pouhým okem už ve druhé polovině ledna,“ sdělil časopisu Newsweek zástupce ředitele londýnské Královské astronomické společnosti Robert Massey.

O kometě referovala i americká vesmírná agentura NASA, která tvrdí, že nejblíže ke Slunci bude na své dráze 12. ledna a nejblíže k nám pak 1. února.

Podle současných odhadů by měla v době přiblížení k Zemi dosáhnout alespoň 6. hvězdné velikosti, což je veličina udávající jasnost objektu na obloze. Podle Newsweeku je 6. hvězdná velikost zhruba hranice, při níž je vesmírný objekt schopno spatřit lidské oko.

Astronomové změřili největší kometu. Její jádro má 130 kilometrů

Tuzemští astronomové chtějí přílišné nadšení spíše krotit. „Zdráháme se vzbuzovat velké naděje, protože jak se říká: ‚Sázet na jasnost komety je snad ještě horší než sázky na dostihového koně.‘ A je to skutečně tak,“ řekl Novinkám s určitou formou nadsázky tiskový tajemník Astronomického ústavu Akademie věd ČR Pavel Suchan.

„I přesto, že předpověď je taková, že kometa by mohla na přelomu ledna a února dosáhnout jasnosti, kdy by mohla být na hranici pozorovatelnosti očima, může dojít k pomalejšímu nárůstu její jasnosti a nedopadne to, nebo naopak může dojít k prudkému zjasnění a bude viditelná očima už dříve,“ dodal.

Na to, že jasnost komet je velmi těžké předpovědět, upozornila i astronomka z britské Královské observatoře v Greenwichi Tania de Salesová Marquesová.

NASA znovu ocenila snímek českého astrofotografa. Zachytil loňskou kometu

Pokud jsou však současné předpovědi správné, bude C/2022 E3 (ZTF) každopádně první kometou viditelnou pouhým okem od doby, kdy v roce 2020 předvedla na obloze velkolepé představení kometa NEOWISE. Astronomové nicméně očekávají, že C/2022 E3 (ZTF) bude méně působivá.

Objevená teprve v roce 2021

Jakmile proletí kolem Země, bude se vzdalovat od Slunce a vnitřní Sluneční soustavy. Její další pouť zůstává do určité míry záhadou.

„Zatím nemáme odhad, jak daleko se od Země dostane – odhady se liší –, ale pokud se vrátí, nebude to dříve než (opět) za 50 tisíc let,“ domnívá se další astronomka z Královské observatoře v Greenwichi Jessica Leeová.

Přestože vědci objevili kometu C/2022 E3 (ZTF) teprve loni v březnu, a to pomocí astronomického projektu Zwicky Transient Facility na kalifornské Observatoři Palomar, objekt se podle Leeové zformoval spolu se zbytkem Sluneční soustavy přibližně před 4,6 miliardy let.

Studium DNA odtajnilo nejstarší známou neandertálskou rodinu. Je ze Sibiře

Podle webu listu The Independent ho naposledy ze Země bylo možné na noční obloze sledovat před 50 tisíci lety během tzv. doby ledové, kdy naši planetu obývali ještě i neandertálci.

Britská média zároveň upozorňují, že kometa, známá též pod kratším názvem E3, je už nyní viditelná pomocí teleskopů, pokud je tedy jasná obloha. Od druhé poloviny ledna by pak mohla být viditelná i bez pomůcek.

Astronomové sledují v přímém přenosu poslední okamžiky vzácné modré hvězdy