Astronomové sledují v přímém přenosu poslední okamžiky vzácné modré hvězdy

Astronom Péter Németh, který působí ve hvězdárně v Ondřejově, se podílel na výzkumu vzácného typu hvězdy, která se navíc nachází v závěrečné fázi svého vývoje. Díky studii tzv. modré hvězdy získali badatelé možnost podrobněji analyzovat hvězdný vývoj, a lépe tak pochopit procesy v nitrech hvězd. V tiskové zprávě o tom nyní referoval Astronomický ústav Akademie věd ČR.

Foto: Astronomický ústav AV ČR

Ilustrace znázorňuje systém TMTS-BLAP-1. Zobrazen je úsek spektra (uprostřed) a světelná křivka (dole). Tzv. BLAP hvězda mění svoji jasnost o 20 procent za méně než půl hodiny.

Rychlý vývoj objevené hvězdy TMTS-BLAP-1 je dán periodou její pulzace, která se promítá na změnách jasnosti hvězdy. Ačkoli momentálně trvá cyklus 18,9 minuty, každoročně se prodlužuje o 2,5 milisekundy. Podle ústavu se tak hvězda znatelně rozšiřuje a mění svou vnitřní strukturu.

Astronomové nyní vědí o 14 modrých hvězdách, přičemž první byla objevena v roce 2017

„Fyzikální vlastnosti hvězd lze zkoumat pomocí sledování změn jejich jasnosti. Podobně jako je možné podle výšky tónu odlišit kostelní zvon, kravský zvonec a rolničku, mohou astronomové odvodit velikost a hustotu hvězdy na základě periody její pulzace,“ vysvětlil Németh.

Modré hvězdy
Hvězdy nejsou jen bílé, ale mohou být i modré, žluté nebo červené, jak se také dělí ve spektrálním rozdělení hvězd do tříd. Modré hvězdy mají povrchovou teplotou až 35 000 °C.
Pavel Suchan, tiskový tajemník Astronomického ústavu AV ČR

Hvězda expanduje

Hvězda TMTS-BLAP-1 je neobvyklá zejména tím, že na rozdíl od jiných známých modrých hvězd expanduje. Ostatní zatím nalezené modré hvězdy se totiž zmenšují. Všechny tyto objekty s vysokou pulzací jsou novým typem tzv. proměnných hvězd.

Češi se podíleli na odhalení tvaru a orientace extrémně horké hmoty kolem černé díry

Podle astronomů mají obecně tyto „BLAP hvězdy“ (Blue Large Amplitude Pulsators) nižší hmotnost než Slunce a zřejmě existují v krátké vývojové fázi života, během které nakonec přecházejí do fáze „podtrpaslíka se slupkou“, v níž probíhá spalování hélia.

Neaktivní jádro těchto hvězd tvořené uhlíkem a kyslíkem se smršťuje, uvolňování potenciální energie moduluje tenká hvězdná atmosféra, která způsobuje pozorované pulzace.

Právě proto, že se u BLAP hvězd předpokládá rychlý hvězdný vývoj, je pro astronomy velmi obtížné stihnout je v tomto stadiu zachytit. Jejich nález je tím pádem vždy velmi vzácný.

Odborníci tak nyní zatím vědí jen o 14 modrých hvězdách, přičemž první byla objevena v roce 2017. Odhaleny byly díky velkým přehlídkovým programům, jako jsou např. OGLE (polský astronomický projekt provádějící dlouhodobý průzkum proměnlivosti oblohy - pozn. red.) či LAMOST (čínský program na spektroskopické pozorování milionů galaxií - pozn. red.), v jejichž rámci se sledují miliardy hvězd.

Navíc už jen samotná existence příslušných hvězd je dosud záhadou, upozorňují astronomové. Některé teorie naznačují, že klíčovou úlohu při jejich vzniku hraje podvojnost systému, jiné však preferují sloučení dvou málo hmotných hvězd. Zkoumaná hvězda s označením TMTS-BLAP-1 je dvojhvězdný systém.

Konkrétní těleso TMTS-BLAP-1 vědci zkoumali desetimetrovým dalekohledem Keck na Havaji. S jeho pomocí mohl Németh zjistit teplotu, gravitační sílu na povrchu či radiální rychlost hvězdy, rovněž určit její chemické složení.

Vědečtí pracovníci Stelárního oddělení Astronomického ústavu AV ČR v Ondřejově se věnují výzkumu různých typů exotických proměnných hvězd dlouhodobě. Výsledky aktuálního výzkumu Némethovy pracovní skupiny byly v září publikovány v prestižním časopise Nature Astronomy. Výzkum byl navíc podpořen Grantovou agenturou ČR.

V Chile uvedli do provozu dalekohled ovládaný z Ondřejova