„Opilá“ pšenice i rýže zvládají sucho líp

Právo, zr

Jednoduchý způsob, jak ochránit rostliny před suchem a škodami, které přináší, odhalili podle webu rakouské stanice ORF japonští odborníci. Pokud rostlinám před náporem sucha dodali etanol, základ alkoholických nápojů, vydržely bez vody až dva týdny. Vyplývá to ze studie zveřejněné časopisem Plant and Cell Physiology.

Foto: Luboš Pavlíček, ČTK

Pokusy o ochranu plodin před suchem jsou drahé a často se neobejdou bez nákladných genetických úprav. Modifikované rostliny dokážou během sucha uzavírat stomata, malé průduchy na povrchu listů, které regulují výměnu plynů mezi rostlinou a okolím. Díky uzavření stomat přicházejí rostliny o méně vody.

Tři čtvrtiny úrody přežijí

Geneticky upravené rostliny, které to dokážou, si však kvůli jejich ceně nemůže dovolit každý. Tým Motoakiho Sekiho z výzkumného ústavu RIKEN ale nalezl levný způsob, jak dosáhnout stejného efektu jako při genetických úpravách – a to pomocí etanolu.

Při svém experimentu ošetřili vědci etanolem pšenici, rýži a také modelový organismus, huseníček rolní (Arabidopsis thaliana).

Čína vytváří nové potraviny v kosmu. Vylepšuje semínka plodin ozařováním

Ukázalo se, že rostliny se pod vlivem etanolu chovají podobně jako geneticky modifikované druhy, protože také uzavírají své průduchy. Kromě toho dokážou etanol využít. Vyrábějí z něj cukr, a mohou tak pokračovat ve fotosyntéze.

Vědci zjistili, že dvoutýdenní sucho dokážou přežít plné tři čtvrtiny rostlin ošetřených etanolem. Z neošetřených přežila jen každá dvacátá. „Ošetření obilovin etanolem může zvýšit jejich výnosy během sucha,“ konstatoval proto Motoaki Seki, hlavní autor studie.

Kolik alkoholu zůstane v půdě?

Zatím však není jasný dopad použití etanolu na životní prostředí v rozsáhlých zemědělských oblastech. Rostliny totiž nevstřebají všechen alkohol, takže část z něj zůstává v půdě. Co to znamená pro kvalitu půdy a podzemních vod, vědci v laboratorním experimentu nezkoumali.

Lze vyrobit uhlíkově negativní palivo? Pracují na něm v Kanadě i Británii

AutoMoto

„Na to, kolik alkoholu zůstává v půdě a zda ovlivňuje mikroorganismy, se zaměří budoucí výzkum,“ ujistil Seki a dodal: „Předpokládáme, že pro některé mikroby by mohl být etanol dokonce prospěšný.“

Ujistil také, že se používá jen velmi malé množství této látky.