Hlavní obsah

Lze vyrobit uhlíkově negativní palivo? Pracují na něm v Kanadě i Británii

Uhlíkově negativní metanol vzniká ze zeleného vodíku a CO2 zachycovaného z atmosféry. A i když se zdá, že budoucnost aut je ryze elektrická, takový metanol by z principu věci mohl sloužit jako palivo do motorů.

Foto: Audi

První syntetický benzín (Ilustrační foto)

Článek

Třebaže to v současnosti vypadá, že jediným pohonem pro auta do budoucna má být elektřina uložená v bateriích, vývoj bateriových elektromobilů není to jediné, o co se firmy v automobilovém světě snaží. Porsche a jeho vývoj syntetických paliv je už známá věc, ovšem tato značka není sama.

Porsche věří syntetickému benzínu, investuje další miliardy

AutoMoto

Kanadská firma Carbon Engineering vyrábí metanol ze „zeleného“ vodíku (tj. vyrobeného za použití energie z obnovitelných zdrojů) a CO2 zachycovaného ze vzduchu. Na svém procesu, kterému říká Direct Air Capture (DAC, česky řekněme „Přímé zachycování ze vzduchu“) pracuje už od roku 2015 a aktuálně staví továrny, které mají během roku z atmosféry posbírat milion tun CO2 ročně.

Nevypadá to jako mnoho ve srovnání s tím, že např. za rok 2020 bylo dle webu Our World In Data celkově emitováno 38 miliard tun CO2, ale je to lepší než nic, a pokud to budeme považovat za začátek, vypadá to celkem slibně.

Není navíc jediná. Univerzita v anglickém Surrey dostala grant ve výši čtvrt milionu liber (7,36 milionu korun) na projekt, který je zaměřený na výrobu uhlíkově negativního metanolu - tedy takového, během jehož životního cyklu se množství CO2 v atmosféře snižuje - stejnou metodou přímého zachycování ze vzduchu.

Použití metanolu jako paliva není nový nápad. Uvažovalo se o jeho použití jako paliva pro palivové články, které dnes spotřebovávají vodík. Koncem 90. let vyvíjeli inženýři koncernu DaimlerChrysler takový prototyp, který z metanolu získával vodík. Ten pak v palivových článcích reagoval se vzdušným kyslíkem na vodu za vzniku elektřiny, která poháněla vozidlo.

Foto: Profimedia.cz

Lotus Exige 270E Tri-Fuel

Kromě toho se metanol dá samozřejmě přímo spalovat, přičemž vzniká voda a CO2. Takovou možností se v roce 2008 zabýval inženýr James Turner, tehdejší šéf pokročilých pohonných ústrojí u Lotusu. Vyvinul prototyp Exige 270E Tri-Fuel, schopný spalovat benzín, etanol i metanol.

Metanol má sice menší energetickou hustotu než benzín, ale také má chladicí efekt na nasávaný vzduch a má vyšší oktanové číslo, takže motor může běžet s vyšším kompresním poměrem. Ve výsledku tedy výkon totožného motoru narostl z 243 na 274 koní.

Můžeme očekávat, že se během pár let začne na pumpách běžně prodávat ekologicky vyrobený metanol nebo třeba nějaká směs takového metanolu s klasickým ropným benzínem?

Pravděpodobně nikoliv, přinejmenším v krátkém časovém horizontu, ale už fakt, že se na něčem takovém pracuje, vlévá trochu naděje do žil těm, kteří se nechtějí vzdát spalovacích motorů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám