NASA zveřejnila snímek zelených blesků na Jupiteru

Teleskop JunoCam, který obíhá Jupiter na sondě Juno amerického vesmírného úřadu NASA, zachytil na planetě záblesk zeleného světla. Už déle se ví, že se na největší planetě Sluneční soustavy vyskytují blesky podobně jako na Zemi, tento však byl poměrně neobvyklý. Snímek z Jupiteru pořídila kamera na konci roku 2020 ze vzdálenosti 32 tisíc km nad mraky v šířce 78 stupňů. NASA fotografii zveřejnila v polovině června.

Foto: Image data: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS; Image processing by Kevin M. Gill © CC BY

NASA zveřejnila snímek zeleného záblesku u severního pólu Jupiteru

Světlo pochází z blízkosti severního pólu Jupiteru a vyskytuje se v oblacích, které obsahují roztok čpavku a vody – zřejmě i proto má zelenou barvu. Póly, na kterých nejsou vysoké teploty a nemají atmosférickou stabilitu, umožňují vystoupat teplým plynům z nitra a způsobují tak záblesky v oblacích.

Šlo v tomto případě vlastně o relativně obyčejný blesk, jen se objevil výše než obvykle, tedy v místech, kde je smíchaná voda a čpavek. Takové blesky nejsou ani na Jupiteru obvyklé, většina blesků tam vzniká v běžných vodních oblacích podobných těm na naší planetě. Na Zemi nicméně samozřejmě bouřkové mraky neobsahují čpavek.

Poprvé byl blesk na Jupiteru – jakožto na jiné planetě než u nás – zaznamenán vesmírnou sondou Voyager 1 v březnu roku 1979, když kolem planety prolétala, a to jako radiový signál, tzv. hvizd. Teprve vypuštění sondy Juno, která plynného obra obíhá od roku 2016, však potvrdilo, že se záblesky podobají bleskům na Zemi.

Jupiter sužují podobné blesky jako Zemi, potvrdil mezinárodní výzkum vedený Čechy

• Tématu blesků na Jupiteru se nedávno zevrubně věnovali i čeští vědci. „Díky sondě Juno víme, že se na Jupiteru možná objevují nadoblačné blesky. Spektrograf na palubě Juna totiž opakovaně zachytil krátké záblesky na vlnových délkách molekulárního vodíku, kde by zářili tzv. skřítkové či elfové,“ konstatovali – kromě jiného – Ivana Kolmašová a Ondřej Santolík z Oddělení kosmické fyziky Ústavu fyziky atmosféry Akademie věd ČR a Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy v Praze.
Foto: NASA/JPL-Caltech/Ksc/REX

Sonda Juno obíhá Jupiter od roku 2016

Na Zemi blesky pocházejí z vodních mraků a „úřadují“ nejčastěji poblíž rovníku, zatímco na Jupiteru se blesky podle NASA mohou zřejmě vyskytovat také v mracích obsahujících roztok čpavku a vody a lze je pozorovat nejčastěji v blízkosti pólů. Stále ale platí, že jednoznačně nejvíce blesků je tam ve středních šířkách ve vodních oblacích, které jsou pod těmi čpavkovými.

Jak shrnul server The Daily Mail, v roce 2020 sonda zaznamenala modré světelné jevy v atmosféře Jupiteru, které jsou také pozorovatelné na naší planetě jako blesky. Běžně se objevují při bouřkách. Vyskytují se téměř až 100 kilometrů nad povrchem a vytvářejí záblesky, které trvají pouhé milisekundy.

Takovým optickým jevům se přezdívá „skřítkové“ nebo „elfové“ a konkrétně na Zemi se mohou roztáhnout po obloze až do šíře více než 300 kilometrů.

Foto: NASA/JPL-Caltech/SwRI

Detekované záblesky na Jupiteru

Hlavní snímek článku zpracoval z dat teleskopu v roce 2022 Kevin M. Gill, tzv. občanský vědec. NASA, která na tento snímek upozornila letos v červnu, umožňuje spolupráci zájemcům z řad veřejnosti, kteří se mohou podílet na významných vědeckých objevech.

Americká sonda Pioneer 10 se už 40 let vzdaluje od Sluneční soustavy. Pokud stále existuje

Historie

Mise Juno skončí za dva roky

Sondu Juno NASA vypustila v roce 2011. O pět let později doputovala do cíle a od té doby sleduje dění na Jupiteru. Pomáhá astronomům při zkoumání nejen původu a vývoje největší planety Sluneční soustavy, ale i dalších obřích planet.

V následujících měsících bude sonda pokračovat v oběhu, prolétne kolem noční strany planety a poskytne bližší pohled na světelné jevy. Misi dokončí v září roku 2025.

Mezi úspěchy sondy patří např. také měření pozoruhodných elektromagnetických vln na slyšitelných frekvencích z roku 2021 při letu kolem největšího měsíce Jupiteru Ganymeda.

Druhý pokus vyšel. Mise k ledovým měsícům planety Jupiter odstartovala