Na Měsíci je voda, potvrdila poprvé NASA

Novinky, Tomáš Andres Skoupý

Na osvětlené straně Měsíce se nachází voda. Díky pozorování letecké observatoře jménem Sofia mohla NASA poprvé potvrdit, že se na povrchu našeho největšího přirozeného satelitu nachází molekuly vody. Ty by v budoucnu mohly být použity kolonisty pro výrobu paliva či kyslíku.

NASA potvrdila přítomnost ledu na povrchu MěsíceVideo: NASA / GODDARD SPACE FLIGHT CENTER, Novinky/Reuters

O tom, že se voda na Měsíci nachází se už dlouhou dobu tušilo, NASA však přinesla důkazy, že se voda ve formě mikroskopických částic ledu na Měsíci vyskytuje. Výzkum nezávislý na pozorování NASA odhadl místa, kde se voda může nacházet. Jde o takzvané chladné kapsy (cool traps), místa, která se nachází v permanentním stínu. Obě studie byly publikovány v úterý v odborném časopise Nature.

Dosavadní průzkumy mohly pouze určit, že se na Měsíci nacházejí molekuly kyslíku a vodíku svázané dohromady. „Na Zemi to znamená zejména vodu, ale na Měsíci si tak jistí být nemůžete,“ uvedl fyzik Nick Tothill z Western Sydney University. Kvůli omezeným možnostem měření vědci nemohli určit, zda se jedná o vodu nebo o hydroxylovou skupinu s jedním atomem kyslíku a jen jedním atomem vodíku.

První pobyt astronautů na Měsíci po půlstoletí potrvá 6,5 dne, oznámila NASA

Vědcům však nyní výrazně pomohla Sofia (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy). Tento Boeing 747 speciálně upravený na leteckou observatoř krouží nad mraky ve výšce zhruba 12 kilometrů. Je mimo jiné vybaven unikátním senzorem, který je schopen zachytit spektrální signaturu vody o rozměrech 6 mikrometrů. Ta je pro vodu jedinečná a její detekce je tak dostatečným důkazem.

„Měli jsme indikace, že voda může být i na osvětleném povrchu Měsíce. Nyní víme jistě, že tam je. Objev pomůže našemu pochopení lunárního povrchu a vyvolává otázky ohledně zdrojů nutných pro průzkum hlubokého vesmíru,“ uvedl Paul Hertz, ředitel Astrofyzické divize z ředitelství vědeckých misí NASA.

Sušší než Sahara

Potvrzení vody na Měsíci neznamená, že vědci odhalily skrytá jezera vody nebo ledovcové oblasti. Studie zaměřující se na chladné kapsy uvádí, že se v nich částice vody vyskytují v poměru 100 až 400 na milion částic. Pro lepší představu je to zhruba 360 mililitrů vody na metr krychlový půdy. Takové místo, uvádí NASA, je zhruba 100krát sušší než Sahara.

Ovšem studie rovněž uvádí, že tyto miniaturní kapsy zabírají celkem 40 tisíc kilometrů čtverečních měsíčního povrchu, což už znamená množství, se kterým se může počítat.

NASA poodhalila záhadu evoluce života na Zemi. Naši planetu chránil Měsíc

„Když je dáme dohromady, tyto studie nám říkají, že je na Měsíci je opravdu voda a že je pravděpodobně zejména v obou polárních oblastech a o něco více je jí u jižního pólu,“ uvedl Totthill. „A to nám říká, kde a jak hledat na Měsíci vodu, ať už roboty nebo lidskými průzkumníky?“ dodal.

Voda by se dala by se použít pro výrobu kyslíku či na výrobu paliva pro lety hlouběji do Sluneční soustavy. To je však zatím jen hudba velmi vzdálené budoucnosti. Pro případné výzkumy technologií v tomto směru je však nesmírně důležité, že nyní mají vědci jistotu.